‘Vrouwen overlijden vaker aan hartaanval dan mannen’

Fit & Gezond

‘Vrouwen overlijden vaker aan hartaanval dan mannen’

Print

Hart- en vaatziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaak bij vrouwen in België. Nochtans wordt vaak ten onrechte gedacht dat vooral mannen moeten oppassen voor hartziekten. Met de nieuwe campagne ‘Vrouw en Hart’ wil de Belgische Cardiologische Liga vrouwen sensibiliseren en aanmoedigen om zich te laten screenen op cardiovasculaire risicofactoren.

In Europa sterven jaarlijks meer vrouwen aan hart- en vaatziekten dan aan borstkanker, zegt de Belgische Cardiologische Liga in een persbericht. In België sterven jaarlijks 17.000 vrouwen door een cardiovasculair accident, tegenover 14.000 mannen. Hart- en vaatziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaak bij vrouwen, net na kanker, bij mannen is het omgekeerd.

Andere symptomen

Hoewel we een hartinfarct meestal associëren met mannen van middelbare leeftijd die roken, weinig bewegen en een buikje hebben, overlijden vrouwen vaker aan een hartinfarct of een hersentrombose dan mannen. Dat komt onder meer omdat het typische symptoom van een hartinfarct, een drukkende pijn op de borst, soms niet optreedt bij vrouwen. Zij hebben in dat geval eerder last van kortademigheid, misselijkheid, braken, transpiratie, vermoeidheid of zwakte, pijn in de bovenrug, de onderkaak of de hals of een angstig gevoel. ‘Dat kan misleidend zijn en tot vertraging in diagnose en behandeling leiden’, zegt cardiologe Sofie Gevaert, adjunct-kliniekhoofd van het Hartcentrum aan het UZ Gent.

De risicofactoren zijn bij vrouwen grotendeels dezelfde als bij mannen: overgewicht, te weinig lichaamsbeweging, hoge cholesterol, roken, stress en familiale voorgeschiedenis. Hoge bloeddruk, diabetes of roken bij jonge vrouwen, hebben meer impact bij vrouwen dan bij mannen. In de periode voor de menopauze vormen natuurlijke oestrogenen een beschermende factor voor de slagaders en het hart, waardoor het risico op een cardiovasculaire aandoening groter is na de menopauze.

Acht tips om het hart te beschermen:

1. Stop met roken.

2. Eet gezond, gevarieerd, minder vet, meer vezels en 400 gram fruit en groenten per dag.

3. Let op je BMI, die je berekent door je gewicht (in kilogram) te delen door het kwadraat van je lengte (in meter). Een BMI boven de 25 wijst op overgewicht, een BMI hoger dan 30 op zwaarlijvigheid.

4. Let op je bloeddruk, laat hem meten bij elk doktersbezoek.

5. Beweeg voldoende, 30 minuten stevig stappen per dag beschermt het hart en slagaders al.

6. Probeer stress onder controle te houden, ontspan genoeg en zorg voor een kwalitatieve nachtrust.

7. Hou rekening met je familiale voorgeschiedenis, je loopt extra risico als een naaste hartproblemen heeft.

8. Leer de symptomen herkennen.

NIET TE MISSEN