Protocolakkoord bij uitbater veerdienst Calais-Dover

Foto: AFP

Protocolakkoord bij uitbater veerdienst Calais-Dover

Print

Maandagavond is een protocolakkoord bereikt bij de Franse coöperatieve SeaFrance, die een veerdienst tussen Calais en Dover uitbaatte. In het akkoord is bepaald dat 402 van de 487 werknemers zullen worden overgenomen door Eurotunnel en door het Deense DFDS. Het sociaal conflict bij SeaFrance woedt al maandenlang. Er werd meermaals actie gevoerd door het personeel, met veel hinder voor het ferry- en treinverkeer tussen Frankrijk en Groot-Brittannië tot gevolg.

Eurotunnel nam in 2012 het ter ziele gegane SeaFrance over, de vroegere veerdivisie van de Franse spoorwegen, en baatte die uit onder de naam MyFerryLink. Maar de Britse mededingingsautoriteit bepaalde vorig jaar dat Eurotunnel een te groot aandeel had in het Kanaalverkeer en verbood de dienst van MyFerryLink in Dover. Daarop besliste Eurotunnel om twee veerboten te verkopen aan de Deense concurrent DFDS. Dit stuitte echter op protest van het personeel, dat vreesde voor massaal banenverlies. Maandag is overeengekomen dat een overgrote meerderheid van de personeelsleden zal worden overgenomen.

‘Rodin’ en ‘Berlioz’ woensdag vrijgegeven

Het akkoord kwam tot stand na ruim acht uur onderhandelen op het ministerie van Transport in Parijs. Voor zij die op 1 januari 2016 geen baan meer hebben, is een vergoeding voorzien. De twee veerboten ‘Rodin’ en ‘Berlioz’ die al enkele maanden bezet worden, zouden woensdag worden vrijgegeven.

Het voorstel zal dinsdagmiddag worden voorgelegd aan het personeel.