Kusttrein breekt zomaar in tweeën

Archiefbeeld.

Kusttrein breekt zomaar in tweeën

Print

De trein van Antwerpen naar Oostende verloor zaterdagmiddag zomaar zijn achterste wagons. De kustgangers arriveerden door het incident anderhalf uur te laat aan zee. Het probleem dook andermaal op met een Desiro. De trein van Siemens bevestigt dus zijn reputatie van ramptrein.

Het incident gebeurde zaterdag even na de middag. Kort voor Lokeren verloor de trein Antwerpen-Oostende plots zijn laatste drie rijtuigen. ‘Het was een extra lange trein omdat we veel reizigers richting kust verwachtten’, zegt NMBS-woordvoerder Paul Van Aelst. ‘Gelukkig werkten alle veiligheids­systemen waardoor de wagons automatisch tot stilstand kwamen. De treinbestuurder slaagde erin met een technicus die wagons weer aan te koppelen, maar we hebben toch beslist de trein in Lokeren te laten. De reizigers zijn daar overgestapt op een andere trein naar Gent, waar ze op een trein richting kust mochten. Daar arriveerden ze met anderhalf uur vertraging.’

‘Dit soort incidenten is heel zeldzaam’, beklemtoont spoorjournalist Herman Welter. Volgens woordvoerder Paul Van Aelst van de NMBS is het zelfs de eerste keer dat dit met een Desiro-treinstel gebeurt. Daarom is de bewuste trein met alle wagons nu naar een werkplaats gebracht voor verder onderzoek.

De koppeling bij de Desiro gaat automatisch. Vroeger was er al kritiek over haperingen bij dat automatische systeem, maar het is de allereerste keer dat het omgekeerde voorvalt, en een deel van de trein loskomt.

Het is het zoveelste probleem met de Desiro’s.

MEEST RECENT