Radio 2 blijft grootste radiozender, JOE fm haalt hoogste cijfer ooit

Leen Demare presenteert bij Joe fm. Foto: Joris Bulckens

Radio 2 blijft grootste radiozender, JOE fm haalt hoogste cijfer ooit

Print

Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen. Het VRT-net haalde van april tot en met juni een marktaandeel van 28,4 procent. Dat is bijna het dubbele van Medialaan-zender Q-music, die in de doelgroep van 18- tot 24-jarigen dan weer de plak zwaait. Het tweede net uit Vilvoorde, JOE fm, komt uit op 8,7 procent en haalt zijn beste resultaat ooit.

Dat blijkt uit de luistercijfers voor het tweede kwartaal van 2015, die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) donderdag heeft bekendgemaakt.

Openbare zenders verliezen, behalve MNM

Bij de algemene cijfers (12+) haalden de VRT-netten samen een bereik van 59,6 procent. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dat een kleine 3 procent minder. Elke openbare zender moest in meer of mindere mate marktaandeel prijsgeven, met uitzondering van jongerenzender MNM, die groeide van 9,3 naar 10,4 procent. Radio 2 blijft wel met ruime voorsprong de grootste Vlaamse zender.

In het commerciële kamp komen Medialaan-zenders Q-Music en JOE fm uit op respectievelijk 14,7 en 8,7 procent. Het derde commerciële net Nostalgie haalt een marktaandeel van 6 procent. Hoewel dat aandeel min of meer stabiel blijft (-0,2 procent), was het totaalbereik van de zender met 1.243.370 luisteraars nog nooit zo hoog.

Q-Music en Studio Brussel scoren bij jongeren

In de commercieel belangrijke doelgroep van de 18- tot 44-jarigen haalt Q-Music, dat eerder deze week een nieuwe zenderlook aankondigde, een aandeel van 24,5 procent. In dezelfde categorie komt VRT-net Studio Brussel met 23,9 procent maar een half procent lager uit.

MNM, JOE fm en Nostalgie halen respectievelijk 17,8 procent, 8,3 procent en 6 procent aandeel. In de categorie 12- tot 24-jarigen zag MNM zijn marktaandeel groeien van 23,6 naar 24,9 procent.

MEEST RECENT