Minion-ijs monsterhit voor familiebedrijf

Print

Benny Van Loo, Dirk Robeyn, Nicholas Robeyn en Raymond Clauwers zorgen ervoor dat het bedrijf goed blijft draaien. Foto: Marlies Van Bael

Westerlo -

Familiebedrijf Jacques IJs in de Nijverheidsstraat in Oevel (Westerlo) zit niet stil. Er is maar liefst zeven miljoen euro extra in het bedrijf gepompt voor een extra verdieping, nieuwe machines en de lancering van de nieuwe Minion-ijsjes.

Sinds 1903 is Jacques IJs een vaste waarde in Oevel. De naam klinkt velen misschien niet bekend in de oren, want Jacques IJs maakt vooral producten voor supermarkten en andere merken zoals Australian Homemade Icecream. “We werken voor verscheidene retailers in Europa, onder hun merk”, vertelt algemeen directeur Dirk Robeyn. “We kunnen in ons innovatiecentrum snel veranderingen aanbrengen in de ijsjes en dat is onze sterkste troef.”

Jacques IJs heeft 128 personeelsleden in dienst, maar is nog steeds een familiebedrijf. “Sinds kort is ook de tweede generatie van de familie, mijn zoon ­Nicholas, in de zaak gekomen.”

Robotten

Door onder meer de opvolging in de familie en het vele werk, besloten Dirk en zijn collega’s om zeven miljoen euro extra in het bedrijf te pompen. Ze investeerden vooral in een nieuwe verdieping en in verschillende robotten die de ijsjes verkoopsklaar moeten maken.

De omzet van het bedrijf groeit elk jaar meer en meer en ook de nieuwe Minion-ijsjes, van de gelijknamige film met de gele figuurtjes, helpen de omzet nog te vergroten. “We zijn tot nu toe het enige bedrijf in de Benelux die ijsjes met de Minions op verkopen. Het is echt een monsterhit. Ik denk dat we met deze ijsjes in elke supermarkt aanwezig zijn.”

Nu in het nieuws