Rond 11.30 uur ging een Antwerpse delegatie onder leiding van Antwerps burgemeester Bart De Wever, haventopman Eddy Bruyninckx en topman Marc Beerlandt van MSC Belgium in Vlissingen aan boord.

De Wever was duidelijk onder de indruk van de enorme stalen kolos toen de loodsboot hen langszij bracht. Maar na de klim op de loodstrappen verkoos hij toch langs de trappen naar de brug te gaan, liever dan een comfortabele lift te nemen. “Wat zijn nu die 100 trappen”, mompelde hij.

Bijna in looppas bereikte hij nog voor de liftgebruikers, de brug op 57,4 meter hoogte boven de waterspiegel waar de Italiaanse kapitein Domenico Pico hem verwelkomde.

Recordtijd

De Zoe had ’s ochtends rond 9.45 uur de zeeloods aan boord genomen en bereikte in een recordtijd om 11.30 uur Vlissingen waar ter hoogte van de Vuurtoren van Breskens de loodswissel plaatshad. Twee uiterst ervaren Antwerpse loodsen – Frank Lunders die eerst al de Mary Maersk loodste en Jo Camarin – namen het roer van het grootste containerschip over.

Met een afgeremde snelheid van slechts 13 knopen zette het recordschip onder een prachtig zomerweertje koers naar het Deurganckdok.

Opmerkelijk: overal langs de kust van Zeeland staan groepjes toeschouwers op staketsels en pieren het schip op te wachten terwijl kruisende schepen soms met hun scheepshoorns de nieuwe Antwerpse recordhouder begroeten.

Rond 14.35 uur bevond de MSC Zoe zich bij de Belgische grens, 25 à 30 minuten later begonnen nabij Lillo voor de ingang van het Deurganckdok de draaimanoeuvres. Drie sleepboten hadden daarbij veel werk door de strakke wind, maar het kwam allemaal tot een goed einde. Honderden toeschouwers in Doel en Lillo waren getuige. 

Het belang van de komst van de MSC Zoe zit niet zozeer in de enkele 100-en containers meer dan het vorige record, wel in het feit dat Antwerpen dankzij de Scheldeverdieping de grootste en logste schepen kan blijven verwelkomen.

Maiden trip

De MSC Zoe is nog maar sinds april afgewerkt en doet momenteel met de 23 zeelieden zijn maiden trip - de allereerste vaart - vanuit China naar Europa. "Met deze keuze van MSC is het enorm fijn dat aangetoond kan worden dat Antwerpen nautisch uitstekend toegankelijk is", zegt De Wever. "Er is bovendien nog meer goed nieuws op weg naar Antwerpen, met meer cargo. Dat horen we onder meer op onze rondreizen".

De Wever benadrukte wel het belang van het nog te bouwen Saeftinghedok en Oosterweelverbinding, alsook de algemene mobiliteit in de regio. Gedelegeerd bestuurder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Eddy Bruyninckx wijst op de goede plaats die Antwerpen heeft in het vaartschema. "Antwerpen is én de eerste én de laatste haven in Europa. Het gaat daardoor een extra grote lading af- en opladen."

Rond 7 augustus komt het schip nog een keer aan in Antwerpen. Op termijn zou ongeveer wekelijks zo'n groot schip naar Antwerpen komen.

Bekijk de reportage van ATV: