Waarom lopen op het strand (niet) goed voor je is

Foto: Shutterstock

Fit & Gezond

Waarom lopen op het strand (niet) goed voor je is

Print
Een aangenaam zeebriesje brengt sommige sportievelingen in de verleiding voor een looptraining op het strand. Maar is dat wel een goed idee? Ward Devolder, personal trainer en diabetes educator, legt de voor- en nadelen uit van lopen op zand.

Wie ooit al een looptraining op het strand afwerkte, heeft de dagen erna misschien meer spierpijn gehad dan normaal. En dat is volgens Ward Devolder niet helemaal onlogisch. ‘Lopen op het strand is bedrieglijk’, zegt hij. ‘Het is extra vermoeiend omdat zand een onstabiele ondergrond is waardoor je voet-, been- en buikspieren meer moeten werken. Meer spieractivatie vergt meer energie. De hartslag verhoogt om zo meer bloed en dus ook zuurstof rond te pompen naar de actieve spieren. Verzuring kan dus sneller optreden bij zuurstoftekort. Een goede basisconditie is een pluspunt’, zegt Ward.


Trager is normaal

Joggers die denken dat ze een slechte dag hebben omdat ze langer over een bepaalde afstand doen dan gewoonlijk hoeven trouwens niet gedemotiveerd te raken. ‘Joggen in het zand gaat een pak trager. Het contact met de grond is door de verzaking in het zand langer dan op een harde ondergrond. Je kracht wordt als het ware geabsorbeerd door het zand, wat een impact heeft op je tempo’, klinkt het.

Sterkere spieren

Hoewel lopen op zand fysiek zwaarder is, ziet Ward ook een groot voordeel. ‘Op deze manier kan je heel goed je spieren in de voeten en enkels verstevigen en meer op kracht leren werken. Laat je gewoon niet beetnemen door de wind. Een zeebries in de rug kan ervoor zorgen dat je je tijdens de training heel goed voelt, maar je lichaam moet sowieso heel hard werken. Overdrijf niet door sneller en langer te lopen dan je gewoon bent, want dan neemt de kans op blessures toe zonder dat je het zelf beseft’, klinkt het.

Op blote voeten?

‘Wie op blote voeten wil lopen kan dat zeker doen om de spieren te verstevigen. Onze voeten zijn immers verzwakt omdat we meestal rondlopen in comfortabele schoenen. Maar dit moet je oefenen: wissel tijdens de training af tussen blootsvoets lopen en met schoeisel om blessures te voorkomen’, zegt Ward. Gepaste loopschoenen bieden dan weer meer bescherming tegen schelpjes en scherpe voorwerpen op het strand die wondjes kunnen veroorzaken.

Tips voor tijdens de hittegolf

- Als je gaat sporten stijgt je lichaamstemperatuur. Je krijgt als het ware een beetje koorts. Als de omgevingstemperatuur al heel hoog is, is de kans reëel dat je het veel warmer zal krijgen dan je normale lichaamstemperatuur en dan ben je gevoelig voor oververhitting. Niet sporten is in deze weersomstandigheden het beste wat je kunt doen. Als je toch wat beweging wil dan is een wandeltocht op het strand een betere keuze.

- Neem na de training een duikje in zee. Dit stimuleert de doorbloeding van de spieren, waarbij men sneller recupereert.

Meer informatie: w-movegent.be

Externe links
NIET TE MISSEN