© belga

Coalitiepartners schieten M-score Schauvliege af

De mobiliteitsscore is overbodige betutteling. Dat zeggen N-VA en Open VLD in een reactie op het plan van minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) dat dinsdag bekendraakte. Oppositiepartij Groen spreekt van

window dressing

, terwijl de collega's van SP.A voorlopig als enige (gematigd) positief reageren.

rvs, aro

Het was in De Morgen dat Schauvliege bekendmaakte dat ze een M-score of mobiliteitsscore voor woningen wil invoeren. Die moet aangeven hoe bereikbaar je huis is en hoe vlot scholen, ziekenhuizen en winkels bereikbaar zijn. ‘Als de testfase goed verloopt, dan wil ik dit verplicht maken’, klonk het.

N-VA: ‘Zoveelste ballonnetje’

N-VA-fractieleider Matthias Diependaele noemt het idee een zoveelste ballonnetje dat wordt opgelaten. ‘Het lijkt me geen prioriteit. Bovendien komt het nogal betuttelend over. Mensen kunnen toch zelf wel inschatten hoe ver hun woning van hun werk of school ligt? Als je de kritiek van die 40 professoren op het natuur- en milieubeleid van Schauvliege vandaag leest, zijn er nog wel wat andere scores die we zouden kunnen verbeteren.’

Schauvlieges collega-minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil niet reageren voor hij het voorstel heeft bekeken. Een van zijn raadgevers, Michaël Devoldere, had wel al een mening klaar op Twitter: ‘Misschien is ook een N-score nodig: een inschatting van hoe Noodzakelijk of Nuttig een nieuw ideetje is.’

Ook Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten is gekant tegen het plan van Schauvliege. ‘Regelneverij en betutteling lijken soms onuitroeibaar. Een mobiliteitstoets voor je huis: meer kafka moet het echt niet worden’, vindt ze.

Haar partijgenoot Bart Somers noemt de M-score dan weer gewoon 'compleet overbodig'. 'Files los je niet op met een papieren attest voor je huis. Het betekent alleen maar extra bureaucratie en kosten. Kandidaat-kopers zijn perfect in staat na te gaan hoe bereikbaar de woning is die ze op het oog hebben.'

SP.A: ‘Ruimtelijke ontwikkeling rond sterk openbaar vervoer’

Volgens Ingrid Pira van oppositiepartij Groen schuift Schauvliege dan weer de schuld voor een falend ruimtelijk beleid af op de burger. 'Als Schauvliege en de Vlaamse regering extra verkavelingen ver van knooppunten van openbaar vervoer mogelijk maken, en dan de beslissing op de mensen afschuiven, is dat hypocriete window dressing. Slechte ruimtelijke ordening organiseren, en dan weer de verantwoordelijkheid naar de mensen sturen, dat is ‘trek uw plan’ vanwege N-VA, Open VLD en CD&V.'

Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) ziet in de mobiliteitsscore ten slotte een stap naar ‘ruimtelijke ontwikkeling rond sterk openbaar vervoer in plaats van andersom’. Dat vereist volgens het oppositielid wel investeringen in dat openbaar vervoer.

'Voldoende steun'

Schauvliege voelt zich intussen wel voldoende gesteund door de partijen in de Vlaamse coalitie, verzekerde ze dinsdag aan Vlaams parlementslid Ingrid Lieten (SP.A) die de kritiek van N-VA en Open VLD ter sprake bracht in een discussie over de klimaatmaatregelen in de bevoegde commissie. 'Gezien dit plan (over het klimaat, red.) is goedgekeurd door alle coalitiepartners en zelfs door de vorige coalitie, voel ik mij voldoende gesteund door alle politieke partijen', zei Schauvliege. 'Chapeau voor uw collegialiteit, maar ik stel vast dat het uit één richting komt', antwoordde Lieten.

CO2-uitstoot

Daarnaast werd Schauvliege in de parlementscommissie ook ondervraagd door Hermes Sanctorum (Groen) over de klimaatdoelstellingen voor 2020. Volgens het parlementslid gebruikt de minister 'alle mogelijke achterpoortjes die door Europa worden geboden' om de doelstellingen te halen.

Maar volgens Schauvliege is er geen probleem. 'Ik ben bijzonder optimistisch', zei de minister. 'Wat de CO2-uitstoot betreft, zijn we er eigenlijk uit. De grote knoop zit nog bij hernieuwbare energie, een bevoegdheid van mijn collega Turtelboom. Daar wordt nu nog over gepraat.'

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER