Verlost één uur therapie je van slapeloosheid?

Maar liefst 73 procent van de mensen met acute slaapproblemen zou na amper één uur therapie weer makkelijker naar dromenland kunnen vertrekken. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek aan de Britse universiteit van Northumbria, verschenen in het internationale tijdschrift

Sleep

.

vwh

Een team wetenschappers probeerde voor het eerst slapeloosheid in de acute fase te behandelen. De onderzoekers ontdekten dat bijna driekwart van de deelnemers drie maanden na één sessie cognitieve gedragstherapie alweer beter kon inslapen. Om tot die conclusie te komen, nodigden ze veertig volwassenen uit die minder dan drie maanden last hadden van slapeloosheid. De slaapproblemen van de meeste proefpersonen, die geen slaapmedicatie innamen, waren ontstaan door werk- of relatiegerelateerde stress.

De proefpersonen werden verdeeld over twee groepen met elk negen mannen en vrouwen. De ene groep mocht langsgaan bij onderzoeksleider en psycholoog Jason Ellis en kreeg één uur cognitieve gedragstherapie en een zelfhulppakket voor thuis, de andere helft kreeg geen van beide. De twee groepen kregen wel een boek mee om hun slaappatroon in te beschrijven.

En wat blijkt? Na behandeling was er een significant verschil tussen de groep die cognitieve gedragstherapie kreeg en de groep die geen gesprek had met de psycholoog. Meer nog: binnen een maand na de therapiesessie, meldde 60 procent van de deelnemers dat de kwaliteit van hun slaap was verbeterd. Binnen de drie maanden was het aantal geholpen mensen gestegen tot 73 procent. Dat telde niet voor de mensen met slaapproblemen die geen therapie kregen. Slechts 15 procent kon de maanden erna beter slapen. Maar liefst 70 procent van deze groep had interesse om ook in therapie te gaan om hun nachtrust te bevorderen.

‘De resultaten van deze studie tonen aan dat een therapiesessie succesvolle resultaten heeft. Slapeloosheid behandelen in de acute fase heeft tal van voordelen. Er is minder kans dat het probleem chronisch wordt en de kans om concentratiestoornissen en depressies te ontwikkelen verkleint. Er is ook minder kans dat de slaapproblemen op termijn leiden tot minder productieve werkdagen en ongevallen door slaperigheid’, zegt Ellis in een officiële verklaring op de site van de universiteit van Northumbria.

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Fit & Gezond