NMBS investeert 147 miljoen euro in oude treinstellen

NMBS-topman Jo Cornu. Foto: Patrick Hattori

NMBS investeert 147 miljoen euro in oude treinstellen

Print

Spoorwegmaatschappij NMBS gaat in de komende vijf jaar haar 44 MR 75-treinstellen erg grondig renoveren. Het gaat om stellen uit de periode 1975-1979. Dankzij de update, die volgens het spoorbedrijf naar schatting 147,1 miljoen euro zal kosten, kunnen ze nadien nog 15 tot 20 jaar meegaan. Een prototype werd donderdag officieel voorgesteld in de Centrale Werkplaats in Mechelen, in aanwezigheid van NMBS-topman Jo Cornu.

De vierledige treinen zijn herkenbaar aan de opvallende voorzijde, ook wel “varkensneus” genoemd, de rode buitenkant en de zeer hoge bankstellen. Ze zijn verouderd, onder meer door problemen met de deuren vallen ze geregeld uit.

De buitenkant krijgt door de renovatie een lichtere kleur, in grijs en geel. Er worden nieuwe kabels geïnstalleerd, alsook nieuwe ramen, een nieuwe sturing voor de buitendeuren en nieuwe isolatie, waarbij het asbest wordt verwijderd. Vooral de binnenkant is niet meer herkenbaar. Het hele interieur werd eruitgehaald. Er worden lage banken gebruikt, herkenbaar uit andere soorten treinstellen van NMBS. Er wordt ook in elektronische displays en stopcontacten voorzien. De wc’s - voortaan ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers - lozen niet meer op de sporen. Hun aantal werd wel gehalveerd tot twee. Airco was niet haalbaar, maar de ventiltatie gebeurt voortaan met actieve ventilatoren.

Momenteel staat in Mechelen een afgewerkt prototype. In de komende jaren zullen op verschillende locaties de in totaal 44 stellen stelselmatig worden omgebouwd. Tegen 2020 moet de operatie afgerond zijn.

De stellen rijden momenteel op verbindingen zoals Antwerpen-Turnhout, Antwerpen-Roosendaal en Turnhout-Brussel/Binche. De nieuwe versie zal ten vroegste vanaf het najaar kunnen worden ingezet, omdat er eerst nog een homologatieproces moet plaatsvinden.

MEEST RECENT