Zo elimineert u in een vingerknip uw allergrootste ergernis

Foto: 'cia Jansen

Zo elimineert u in een vingerknip uw allergrootste ergernis

Print

Waaraan ergeren Vlamingen zich het meest? Dat vroeg Radio 2 zich af. En wat blijkt: de allergrootste ergernis is doorheen de jaren niets veranderd.

Op nummer 1 staat met stip de telefoontjes van callcenterverkopers, gevolgd door contact moeten opnemen met een klantendienst. Het openbare vervoer vervolledigt de top 3.

Nochtans is die allergrootste ergernis snel en makkelijk te voorkomen. Anderhalf jaar geleden startte de BDMA, Belgian Direct Marketing Association, namelijk de ‘Bel me niet meer’-lijst op. Daar kunnen consumenten zich op inschrijven als ze even genoeg hebben van al die commerciële telefoontjes van merken en die niet meer wensen te ontvangen. ‘De lijst bestaat nu ongeveer anderhalf jaar. Er zijn al zo’n 530.000 mensen op geregistreerd en een paar honderd bedrijven maken gebruik van de gegevens. De BDMA is er altijd prat op gegaan nauw samen te werken met de overheid. Door die samenwerking is er een wet gekomen die bedrijven verplicht de lijst te raadplegen vooraleer ze mensen opbellen’, steekt Philippe Verschueren, Managing Director bij BDMA, van wal.

Cowboys

Concreet betekent dat, dat geen enkel bedrijf je nog mag telefoneren als je jezelf op de lijst hebt laten plaatsen. Doen ze dat toch, dan kan je klacht neerleggen bij de FOD Economie. ‘Zo krijgen we een tiental klachten per maand binnen, het gaat dan om echte cowboys van bedrijven. Het overgrote merendeel van de merken ziet zelf ook het nut in van zo’n ‘Bel me niet lijst’. Er is niets vervelender voor een bedrijf dan consumenten aan de lijn krijgen die absoluut niet willen opgebeld worden. Bovendien gaan de consumenten je bedrijf associëren met iets negatiefs, want jij bent dat merk dat hen altijd lastig valt aan de telefoon. En dan is er ook nog de financiële kant: mensen die niet opgebeld willen worden, gaan ook geen klant worden. Zo’n telefoontje plegen kost natuurlijk wel geld. Je steekt dan kapitaal in iemand zonder dat je er als bedrijf iets uit haalt.’

Enkele jaren voor het ‘Bel me niet’-initiatief kwam de BDMA al aanzetten met de Robinson Direct Mail-lijst. Daarop kunnen mensen zich inschrijven als ze geen commerciële mails meer willen ontvangen. ‘Die lijst is echter nog niet door de wet erkend, waardoor bedrijven er geen rekening mee moeten houden. Maar velen doen dat toch, simpelweg om hun maillijsten te ontdubbelen.’

Wil je nog wel telefoontjes van interessante bedrijven ontvangen, maar krijg je kriebels van andere merken die dagelijks met je aan de lijn hangen? Dan is het beter om je niet op de ‘Bel me niet meer’-lijst te laten inschrijven, maar de bewuste bedrijven zelf te contacteren. Ook daar verplicht de wet hen namelijk om rekening te houden met de klant zijn wensen en hem of haar niet langer te bellen als ze daar expliciet om vragen. ‘En er is natuurlijk ook de mogelijkheid om je van de ‘Bel me niet’-lijst te laten verwijderen, moest je plots die telemarketeers toch missen. Deblokkeren kan altijd’, besluit Verschueren.

Meer info: https://www.bel-me-niet-meer.be/

MEEST RECENT