Om de gigantische bouwput van zowat 750 meter lengte te vullen is een volledige week nodig. Maandag werden om 10.40u twee gigantische hevels van 90 cm doorsnede in werking gesteld door de Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers, de Beverse burgemeester Marc Van De Vijver, haventopman Eddy Bruyninckx en topman Freddy Aerts van de Vlaamse administratie (Maritieme Toegang). Het duurde alvast enkele minuten alvorens het eerste water door de 350 meter lange pijp spoot en nu a rato van 10.000 kubieke meter/uur het bassin vult dat als bouwput veel groter is dan de 500 meter lange sluis op zich. Dat debiet komt volgens Freddy Aerts overeen met zowat 60 brandweerwagens.

Als volgende maandag een gelijk niveau is bereikt met de naast liggende Waaslandhaven, begint het baggerschip Leonardo da Vinci met het wegbaggeren van de achterwal, goed voor zowat 1,1 miljoen kubieke meter zand. Dat werk zal zowat een maand duren.

Tegen dan wordt in het Deurganckdok vanuit China het speciale afzinkschip Zhen Hua 15 verwacht met aan dek de vier enorme sluisdeuren en twee basculebruggen. Stuk per stuk worden de deuren dan via de Schelde en de Kallosluis naar de sluis gesleept en daar in hun deurkasten geplaatst. Als dat alles functioneert, wordt eind dit jaar ook de wal tussen het Deurganckdok en de sluis weggebaggerd.

Saeftinghe

In zijn welkomstwoord kondigde Eddy Bruyninckx aan dat de raad van bestuur van de haven volgende week een formeel verzoek zal richten aan de Vlaamse regering om “binnen afzienbare tijd” te beginnen met de bouw van een eerste fase voor het Saeftinghedok. Hij deed daarbij een oproep tot Oost-Vlaanderen en de lokale besturen om daaraan mee te werken.

Kieldrechtsluis?

Nog in de marge van de plechtigheid verklaarde burgemeester Van de Vijver dat zijn gemeente er aan denkt om de toekomstige sluis om te dopen. Een van de voorstellen is ‘Kieldrechtsluis’ want ‘Deurganckdoksluis’ zou internationaal te moeilijk zijn om uit te spreken.

.

Nu in het nieuws