Veel minder verkeershinder op Antwerpse ring door 10 Miles

Foto: BELGA

Veel minder verkeershinder op Antwerpse ring door 10 Miles

Print
Antwerpen -

Het loopevenement DVV Antwerp 10 Miles & Marathon, dat dit jaar een recordaantal van 42.000 deelnemers telde naast nog eens duizenden toeschouwers langs het parcours, heeft minder bovenlokale verkeershinder veroorzaakt dan vorige jaren.

Volgens het Vlaams Verkeerscentrum liep de doorstroming op de Antwerpse ring een pak vlotter nu de Kennedytunnel richting Gent volledig gebruikt kon worden en richting Nederland de Liefkenshoektunnel tolvrij was gemaakt. Lokaal waren er wel nog problemen op Linkeroever, vooral door zoekgedrag en omdat sommigen niet doorhadden dat de Waaslandtunnel ook afgesloten was.

De 10 Miles pakte dit jaar uit met een gloednieuw mobiliteitsplan dat de ambitie had om de mobiliteitsknoop die traditioneel met het evenement gepaard gaat, definitief te ontwarren. “De nieuwe omleidingen hebben in ieder geval goed gefunctioneerd”, zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum. “Richting Gent waren er op de ring uiteraard geen problemen en ook de omleiding richting Nederland verliep vlot, of toch tot het verkeer dat terugkwam van de kust er naar het einde toe bijkwam.”

Het grootste probleempunt situeerde zich zondag rond de start- en aankomstzone en het knooppunt Sint-Anna op Linkeroever, vooral voor bestuurders die niet over een gps of smartphone beschikken die de actuele verkeersinfo meerekent.

“We raden aan om in de toekomst ook de toegangswegen naar de Waaslandtunnel fysiek af te sluiten, zodat men niet te ver kan doorrijden en dan moet omkeren”, zegt Beeckman. “Daarnaast laat je op de dag van de 10 Miles de wagen best thuis, want het evenement blijft een grote impact hebben, zeker in de binnenstad.”