Tips voor wie de 10 miles wil lopen

Foto: Shutterstock

Fit & Gezond

Tips voor wie de 10 miles wil lopen

Print
Lopers, verenig u! Op zondag 26 april kan je de jaarlijkse 10 miles uitlopen in Antwerpen. De weerkaarten voorspellen een bewolkte lentedag met kans op regen en een maximumtemperatuur van 17 graden. ‘Een ideaal loopweertje’, zegt sportarts Chris Goossens.

‘Lopen als het kwik rond de 18 graden schommelt is ideaal. Als het gaat regenen, dan is de kans groot dat de deelnemers het aangenaam vinden. Het gaat immers om malse voorjaarsregen die de nodige afkoeling biedt. Pas wanneer regen kouder is dan 10 graden en er een gure wind staat, kan je het heel fris krijgen en komt een zogenaamde windstopper goed van pas’, zegt Goossens.

De ideale outfit

Maar wat draag je in de voorspelde weersomstandigheden? Volgens Goossens is het heel simpel: ‘Ga voor sportkledij met gore-tex uitrusting. Dat is een systeem dat de temperatuur van binnenuit regelt. Als je zweet, dan verlaat de warmte het lichaam via de binnenkant van de outfit. Bijna alle sportkledij, ook de goedkoopste merken, hebben dit in hun gamma. Deze kledij is geschikt om te lopen bij temperaturen tussen de 10 en 25 graden’, zegt de arts.

Een katoenen T-shirt en short neem je beter niet uit de kast. ‘Die absorberen al je zweet, terwijl water moet kunnen verdampen. Deelnemers hebben gemiddeld anderhalf uur nodig om de 10 miles af te werken. In die tijd kan je een halve tot een hele liter vocht verliezen en dat blijft letterlijk in je kleren zitten en leidt tot extra ballast. Het allerbelangrijkste is je schoeisel. ‘Je loopt in de stad en daar word je met een stenen ondergrond geconfronteerd. Trek geen sneakers aan, want na 5 kilometer heb je je gewrichten gegarandeerd overbelast. Investeer in schoeisel dat speciaal gemaakt is om te lopen.’

Goede conditie

Een andere vereiste om de 10 miles - iets meer dan 16 kilometer - helemaal uit te lopen, is een goede conditie. ‘Wie al anderhalf jaar op regelmatige basis loopt, is voorbereid en kan de uitdaging aan. Wie van plan is om er zomaar aan te beginnen is eraan voor de moeite’, zegt Goossens. Vergeet in niet om voldoende water te drinken voor de start. Drink vervolgens een grote slok om het half uur of de drie kwartier en na de inspanning.

Stappen is geen schande

Goossensvoegt er nog aan toe dat je in geen geval moet laten meeslepen door vrienden met een betere conditie. ‘Stel: een groep mannen van rond de 45 jaar beslist om mee te doen aan de 10 miles. Eén van hen heeft in geen vijftien jaar gesport, leefde een beetje ongezond en heeft wat overgewicht. Die man speelt met zijn gezondheid. Zodra je ouder bent dan 35 jaar kan je hartslag afwijken van de norm. Als je je dan forceert en je hartslag blijft niet onder controle, dan kan de loopsessie een wrang einde krijgen. Loop op je eigen tempo en als je lichaam protesteert, ga dan gewoon stappen. Het belangrijkste voor the spirit is dat je deze en andere sportieve uitdagingen afwerkt. Op welke manier, dat doet er niet toe.’

NIET TE MISSEN