Stiptheid niet verbeterd door nieuw vervoersplan NMBS

Foto: VUM

Stiptheid niet verbeterd door nieuw vervoersplan NMBS

Print

Het nieuwe vervoersplan van de NMBS is geen succes, zo blijkt uit een enquête van TreinTramBus en Navetteurs.be. Drie op de vier geeft aan dat het plan geen verbetering biedt. De stiptheid blijkt nog steeds het grootste pijnpunt, maar pendelaars storen zich ook aan langere reistijden en plaatsgebrek.

In januari organiseerden TreinTramBus en Navetteurs.be een algemene enquête, waarbij gepeild werd naar de tevredenheid over het plan op zich. Drie maanden later werd nu de kwaliteit van de dienstverlening onderzocht. Meer dan 4.300 respondenten vulden de enquête in.

Vertragingen blijken nog steeds het belangrijkste pijnpunt: aan Vlaamse kant klaagt 65% er over. Reizigers op de assen Gent-Brussel en Antwerpen-Brussel hebben er procentueel het vaakst mee te maken. ‘Een van de belangrijkst doelstellingen van het plan – een stabiele dienstregeling – wordt dus niet waargemaakt’, klinkt het bij TreinTramBus.

Langere reistijden

Langere reistijden en te weinig zitplaatsen staan op een gedeelde tweede plaats in het lijstje met ergernissen van treinreizigers. Over langere reistijden wordt het vaakst geklaagd door reizigers op het traject Antwerpen-Brussel en Brugge-Brussel. Het tekort aan zitplaatste doet zich het vaakst voor tussen Leuven en Brussel en tussen Gent en Brussel.

Volgens TreinTramBus merkt een minderheid van de pendelaars verbeteringen op: 10% stelt dat ze een betere frequentie hebben op hun verbinding, vooral tussen Gent en Brussel. 8% geeft aan erop vooruit te gaan qua stiptheid: vooral het traject Leuven-Brussel blijkt verbeterd.

De reizigersvereniging eist op korte termijn maatregelen om de stiptheid te verbeteren. ‘Er moet een globaal stiptheidsplan komen en het materieel in onderhoud (25%) moet versneld weer op de baan komen om de capaciteitsproblemen aan te pakken. Na beëindiging van de werven op de grote assen moet er ook een significante verkorting van de reistijden komen’.

MEEST RECENT