Daarom is vet (niet) goed voor je

Foto: Shutterstock

Fit & Gezond

Daarom is vet (niet) goed voor je

Print
Dit jaar staat de Week van de Diëtist - van maandag 9 tot en met zondag 15 maart - in het teken van vetten. Maar wanneer is je vetconsumptie te hoog of te laag? En welke hoeveelheid is ideaal om er voordeel uit te halen voor je gezondheid? Diëtist Frederik verstappen, verbonden aan het Competentie Centrum Klinische Voeding van UZ Leuven, zet de fabels en feiten over vetten op een rij.

Wat zijn de risico’s van een te hoge vetopname?

Wie te veel calorieën binnenkrijgt in de vorm van vetten, koolhydraten of eiwitten, loopt een hoger risico om overgewicht te ontwikkelen alsook diabetes en verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Het probleem zit voornamelijk in de verzadigde vetzuren. Hoe meer verzadigde vetten (vet vlees, koekjes, ,...) je eet, hoe groter de kans op het ontwikkelen van aderverkalking

Wat is het verschil tussen verzadigd en onverzadigd vet?

Verzadigd vet is voornamelijk van dierlijke oorsprong en wordt vaak omschreven als ‘slecht vet’ omdat het slechte cholesterol verhoogt. Vis vormt hierbij een uitzondering en is een bron van onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten verhogen dan weer het goede cholesterol en verlagen het slechte cholesterol waardoor de kans op hart-en vaatziekten afneemt.

Mogen we vet zomaar van het menu schrappen?

Je hebt vet nodig in je dagelijks voedingspatroon. Het is een voedingsstof die een aantal belangrijke functies invult. Ze leveren onder anderere vetoplosbare vitamines (A, D en E) en zijn een bron van energie. Het schrappen van vetten in een voedingspatroon is geen goed idee. Vetarm eten betekent niet dat je vetten moet schrappen, maar dat je probeert om je aan de aanbevolen hoeveelheden te houden en voornamelijk de gezondere vetten te consumeren.

Hoeveel vet hebben we dagelijks nodig?

Een gemiddelde vrouw heeft een caloriebehoefte van 2000kcal. Daarvan zou 600kcal afkomstig moeten zijn van vetten. Dit betekent dat je per dag ongeveer 66gram vet mag eten. Als je weet dat een kant- en klare lasagne als snel 23g vet levert, kan deze grens snel overtreden worden. Naast het totaal vet is het noodzakelijk om te streven naar een goede verhouding tussen verzadigd en onverzadigd vet.

Is te veel vet minder slecht dan te veel suiker?

Wat nu werkelijk het ongezondst is, is onvoldoende bewezen. Eén ding is zeker: de overdaad van zowel suikers als vetten komt je gezondheid niet ten goede.

Waarom zijn transvetten de grote boosdoeners?

Transvetten zijn vetten die ontstaan bij de hydrogenatie van plantaardige oliën (voornamelijk onverzadigde vetzuren). Dat proces wordt toegepast in de voedingsindustrie bij onder meer de bereiding van kant-en-klaarmaaltijden, koekjes,…. Het proces verandert de chemische structuur van de vetten en die transformatie leidt ertoe dat de gezondheidsbevorderende eigenschappen verloren gaan. Op die manier verhogen ze het risico op hart- en vaatziekten net als een teveel aan verzadigde vetten. Transvetten komen ook voor in dierlijke producten, specifiek in producten die afkomstig zijn van herkauwers zoals volle melk, kaas, vette vleessoorten. De voedingsindustrie heeft reeds enorme inspanningen geleverd en het gehalte aan transvetzuren in voedingsmiddelen is beperkt.

Vis zoals zalm bevat dan wel veel omega 3-vetzuren, maar gekweekte vissen zouden weer ongezonder zijn. Klopt dit?

Het is te vroeg om de ene vis boven de andere te verkiezen, maar er wordt momenteel wel over gediscussieerd. Er wordt wel eens gezegd dat gekweekte vissen minder bewegingsvrijheid hebben dan hun wilde soortgenoten en daarom meer vetten bevatten. Dat betekent dus ook dat ze meer omega 3-vetzuren bevatten maar ook meer verzadigde vetzuren. Desondanks blijft het een goed idee om minstens twee keer per week vis te eten, waarvan 1 keer per week vette vis.

Wat is de beste manier om buikvet aan te pakken?

Om buikvet te beperken volg je best de aanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek. Dit houdt ook in dat er dient gestreefd te worden naar dertig minuten lichaamsbeweging/dag. Je hoeft niet meteen als een gek te keer te gaan in de sportschool. Een matige cardiotraining zoals een half uur stevig doorstappen of joggen is de beste optie Weet dat je eerste kilo’s minder, te wijten zijn aan vochtverlies in plaats van vetverbanding daardoor kan je in de eerste afslankingsfase veel afvallen maar kan je gewicht ook snel terugkrijgen. Wie volhardt, krijgt het beste resultaat.

Klopt het dat je metabolisme daalt vanaf je 30ste en je lichaam het dan moeilijker heeft om vetten af te breken?

Dat is een fabeltje. We zien wel vaak dat mensen rond hun dertigste hun eetgewoonten veranderen. Mensen gaan apart wonen en hun voedingspatroon spat uit elkaar of kan drastisch veranderen. Ze hebben misschien minder tijd door hun job, gaan minder sporten e. De hormonale invloed op deze veranderingen zijn eerder beperkt.

 

NIET TE MISSEN