Honderd jaar oud Coca-Colaflesje blijkt fout ontwerp

Print

Het bekende glazen Coca-Colaflesje bestaat dit jaar honderd jaar. Het iconische flesje is een echte designklassieker, maar het originele ontwerp blijkt nu op een foute veronderstelling te zijn gebaseerd.

Het flesje uit tot één van de bekendste designiconen in de geschiedenis van de moderne consumptie. Het Coca-Colaflesje werd voor het eerst gemaakt in 1915 in Terre Haute, Indiana (VS). De daar gevestigde bottelarij The Root Glass Company kreeg de opdracht een flesje te ontwerpen dat ‘zo onderscheidend is, dat het op de tast en zelfs in stukjes op de vloer nog meteen herkenbaar is.’

Toch zit er een klein foutje in het ontwerp. De organische rondingen van het flesje zijn gebaseerd op de vorm van een cacaoboon, omdat men honderd jaar geleden ten onrechte dacht dat cacao (‘cocoa’ in het Engels) één van de geheime ingrediënten was van het drankje. Met flesje wilde men de gribde peul van de vrucht nabootsen.

Desalniettemin zou het flesje de wereld veroveren als symbool van ‘vrijheid en geluk’, na twee wereldoorlogen en een wereldwijde economische neergang. In 1950 was het Coca-Colaflesje het eerste commerciële product op de cover van TIME Magazine. Daarna groeide het uit tot wereldwijd design- en cultobject.

Volgens Coca-Cola is het flesjes sindsdien nauwelijk veranderd. De frisdrankfabrikant viert de honderdste verjaardag van het flesje met de tentoonstelling ‘100 Years in a Bottle’ op het hoofdkantoor in Atlanta.

.

Nu in het nieuws