Belgische nieuwssites starten uitrol Media ID

Media ID Foto: dS

Belgische nieuwssites starten uitrol Media ID

Print
Sinds deze week kunnen digitale nieuwslezers hun persoonlijk Media ID aanmaken, waarmee ze zich makkelijk kunnen aanmelden op verschillende mediasites. Media ID is een initiatief van de Belgische uitgevers. Voordeel voor de lezers is dat ze zich op de verschillende sites niet telkens opnieuw moeten registreren.

Op de meeste nieuwssites kunnen gebruikers kiezen hoe ze zich registreren en aanmelden. Ofwel registreren ze zich bij de site zelf, ofwel melden ze zich onmiddellijk aan met hun Facebook-account. Nu komt hier voor de Belgische nieuwssites een derde mogelijkheid bij: aanmelden met Media ID. Het verschil met Facebook is dat de gebruikers bij Media ID meer controle hebben over hun privacy. 'Alle deelnemende mediabedrijven ondertekenden het Media ID-charter, dat meetbare en controleerbare normen op het vlak van gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en respect voor privacy bevat', aldus Katrien Kiekens van Media ID. De mediasites bepalen zelf voor welke diensten lezers zich al dan niet moeten aanmelden. Voorbeelden zijn het inschrijven op nieuwsbrieven, het posten van reacties of het deelnemen aan wedstrijden.

Betaalkaart koppelen

De gebruikers krijgen ook de mogelijkheid een betaalkaart aan hun Media ID te koppelen. Ze kunnen dan makkelijk betalingen doen op nieuwssites zonder telkens hun kredietkaart boven te halen. Ook hier bepalen de uitgevers zelf welk betaalmodel en welke tarieven ze op hun nieuwssites hanteren.

De kranten van de groep Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg) hebben het Media ID als eersten in hun sites geïntegreerd. Het is een softlauch, waarbij vooral op early adopters wordt gemikt. De komende maanden wordt Media ID ook uitgerold op de sites van mediagroepen De Persgroep, L'Avenir, Mediafin, Rossel, Roularta, Sanoma, IPM, RTL en de VRT. Nadien volgt een activatiecampagne.

Praktisch:

Een Media-ID aanmaken kan via de website media-ID.be of via een van de nieuwssites zelf - bij De Standaard op de aanmeldpagina. Dit laatste is het makkelijkst indien je al geregistreerd bent op de nieuwssite. Op de aanmeldpagina kan je je Media ID aanvragen met de logingegevens van de betrokken nieuwssite. Media ID stuurt  je nadien een e-mail om je registratie bij Media ID te bevestigen en een paswoord te kiezen. De persoonsgegevens worden automatisch overgenomen, maar kunnen, indien gewenst, onmiddellijk aangepast worden. Vanaf dan kan je je Media ID en paswoord ook op de andere mediasites gebruiken. 

.

Nu in het nieuws