Zwartrijden daalt, maar Antwerpen blijft koploper

Foto: De Lijn

Zwartrijden daalt, maar Antwerpen blijft koploper

Print

Zwartrijden bij De Lijn is tot het laagste niveau gezakt in zeven jaar. Dat komt door de intensievere controles sinds 2011. Dat verklaarde De Lijn dinsdag in een persbericht. In Antwerpen wordt het meest zwartgereden.

Het aantal controles is gestegen met meer dan 11 procent. De intensievere controles op zwartrijden werken zichtbaar. Door meer te controleren en door sommige controles aan te kondigen is het aantal zwartrijdende reizigers gedaald tot het laagste punt sinds 2008. In 2014 is 1 reiziger op de 43 tegen de lamp gelopen. In 2008 was dat 1 op de 31 reizigers.

In 11 procent van de gevallen kreeg de reiziger een proces-verbaal omdat die zijn sms-ticket aankocht nadat de controleur is opgestapt. Om in orde te zijn, moet de reiziger zijn sms-ticket aanvragen vóór het opstappen. Daarnaast zijn er 766 pv’s opgesteld voor het vervalsen van een sms-ticket. Op vervalsing staat een boete van 150 euro.

‘Ook dit jaar zullen we intensief controleren met extra aandacht voor ritten met doorgaans veel zwartrijders, in het bijzonder de studerende jeugd’, zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal bij De Lijn. De gemiddelde zwartrijder is een 17-jarige die een voertuig van De Lijn neemt in Antwerpen.

In Antwerpen wordt het meest zwartgereden met 3,8 procent betrapte reizigers. In Limburg wordt het minst zwartgereden met 1,2 procent reizigers die niet in orde is bij een controle.

Dit zijn de meest gecontroleerde in de provincie: Lijn 3: Merksem - Zwijndrecht (tram), Lijn 410: Antwerpen - Wijnegem - Malle - Beerse - Turnhout (bus) en Lijn 640: Brecht - Wuustwezel - Brasschaat - Antwerpen (bus)

Nu in het nieuws