Li Edelkoort: 'Mode is dood. Ontwerpers kennen hun stoffen niet meer'

Foto: *

Mode

Li Edelkoort: 'Mode is dood. Ontwerpers kennen hun stoffen niet meer'

Print
Lidewij Edelkoort heeft op een presentatie in Parijs de mode-industrie op zijn nummer gezet. Volgens de invloedrijke trendwatcher draait het in de industrie alleen om persoonlijkheid en imago, niet meer om de essentie, namelijk de kleding. 'Mode is dood, leve het kledingstuk', schrijft ze in haar 'Anti-Fashion'-manifest, waarover modewebsite Fashion United bericht.

Van alle trendwatchers is de Nederlandse Lidewij Edelkoort misschien wel de meest invloedrijke. Elk seizoen presenteert haar bureau Trend Union zijn rapport, maar op de presentatie voor de herfst van 2016 maakte Edelkoort zelf een statement: 'Ik hou van de mode en daarom moest ik deze tekst schrijven die 'anti-fashion' heet', sprak ze haar publiek toe. 'In dit manifest constateer ik dat er een radicale verandering heeft plaatsgevonden in de mode die het huidige ‘fashion system’ geheel obsoleet heeft gemaakt.

Het begint volgens haar bij de opleidingen: 'De scholen en modeacademies blijven jonge leerlingen leren om catwalkdesigners te worden, diva’s. Men leert leerlingen om kleine Karls te worden, om zich bezig te houden met de modeshow, de catalogi, de communicatie, de foto’s. Dat alles in drie jaar. En uiteindelijk wordt er in deze drie jaar niet veel tijd besteed aan de kledingstukken. Dat leidt ertoe dat men tegenwoordig fashion designers opleidt die de stoffen niet kennen, die niet weten hoe de textielindustrie werkt, noch hoe vezels reageren. Binnenkort zullen we alleen nog maar popeline en jersey kennen, voor de rest van ons leven. Dat vind ik angstaanjagend'.

'Doe jullie huiswerk, redactrices'

Daarnaast haalt Edelkoort ook uit naar de modebladen  ('Doe jullie huiswerk, beste redactrices, en praat niet over bedrukte stoffen als het om jacquard gaat')  de goedkope kleding uit de ketens waarvoor arbeiders worden uitgebuit en de onmenselijke druk die wordt gelegd op ontwerpers. 'Als jullie een lijst maken, zien jullie dat er geen ontwerpers meer zijn die echt mode creëren. En dat doodeenvoudig omdat de marketing de mode-industrie gedood heeft door die uit te buiten, door de designers een vreselijk stressvol bestaan te geven (ze moeten alles doen) waarbij hun originaliteit opgeofferd wordt; door de markt te verzadigen met producten die gemaakt zijn om mooie foto’s en veel ‘vind-ik-leuks’ te verkrijgen, ten koste van kleding gemaakt om te dragen'. Daarom zegt Edelkoort dat ze het in de toekomst niet meer zal hebben over 'de mode', wel over 'het kledingstuk'. 'De kledingstukken zullen het antwoord zijn op het ontregelde fashion systeem. Een trend analyseren en conceptualiseren zal niet meer van belang zijn, tenzij men het doet vanuit een antropologisch en humanistisch oogpunt, tenzij men terugkeert naar de basisbeginselen van het ‘modevak’ met zijn nobele belangstelling voor stof en ‘snit’ zoals we zagen vóórdat de prêt-à-porter - de confectie - uitgevonden werd'.

Lees de volledige tekst op Fashion United

 

NIET TE MISSEN