Nauwelijks controle op vrachtwagens in haven door defecte scanner

De overheid loopt heel wat inkomsten mis omdat de vaste scanner van de Antwerpse douane op rechteroever al twee jaar maar op halve kracht werkt en de scanner op Linkeroever defect is. Kleine foto: zo ziet een zwart-wit röntgenopname van een vrachtwagen eruit. Foto: Stefaan Van Hul

Nauwelijks controle op vrachtwagens in haven door defecte scanner

Print

De containers die de Antwerpse haven in- en uitgaan, worden vandaag nauwelijks gecontroleerd. De vaste scanner op Linkeroever is sinds vorige maand defect, die op rechteroever werkt al twee jaar op halve kracht.

De scheepvaartpolitie en de douane speuren in de Antwerpse haven dagelijks naar drugssmokkel, sigarettensmokkel, illegale migratie en verkeerde aangifte van goederen. Een monnikenwerk, want jaarlijks komen er meer dan 5 miljoen containers via de Antwerpse haven ons land in of uit.

Op basis van een risicoanalyse worden er dagelijks enkele containers uitgekozen voor een grondige inspectie. Het belangrijkste instrument daarvoor is de cargo-scanner, die in negen minuten de lading in beeld brengt. Als de beeldanalist oordeelt dat de lading niet overeenkomt met de aangifte van de goederen, wordt de container nog eens handmatig doorzocht.

Waterschade

België werd al eens op de vingers getikt omdat Europa vindt dat er te weinig controles zijn, normaal gesproken 120 à 150 per dag, ongeveer 0,5 procent van het totaal aantal containers. Maar het ziet ernaar uit dat de douane in Antwerpen die doelstelling dit jaar niet meer zal halen. Door waterschade op 19 januari is de vaste scanner op Linkeroever al bijna een maand stuk. Het is onduidelijk wanneer hij opnieuw zal werken.

De douane tracht zich intussen te behelpen met een mobiele scanner, maar die levert veel minder goed beeld op. Sinds het uitvallen van de scanner op Linkeroever worden er volgens William De Wit van ACV Openbare Diensten zeker de helft minder overtredingen vastgesteld.