Dagen Zonder Vlees: tips voor beginnende veggies

Foto: *

Food

Dagen Zonder Vlees: tips voor beginnende veggies

Print
Woensdag 18 februari begint 'Dagen Zonder Vlees' opnieuw, waarbij Vlamingen veertig dagen lang proberen om minder vlees en vis te eten. Wij vroegen vegetarische organisatie EVA naar praktische tips voor beginnende veggies met goede voornemens.

Vleesvervangers

Je hoeft niet telkens een vleesvervanger op het menu te zetten, maar dit zijn de meest voorkomende vervangproducten. Je kan er hetzelfde mee doen als met vlees: marineren, in blokes bakken, gebruiken in spreads of salades, ...

- Tofu: op basis van soja, eiwitrijk. Oorspronkelijk uit Azië, heeft en zachte, vrij neutrale smaak en moet dus altijd goed gekruid of gemarineerd worden.

- Seitan: op basis van tarwegluten. Hartige smaak, ideaal om te bakken, braden, grillen of frituren.

- Tempé: op basis van gefermenteerde sojabonen. Gerookte tempé heeft een uitgesproken vleesachtige smaak en is het meest toegankelijk. Lekker in stoverij.

- Weetje: Producten op basis van Quorn zijn niet helemaal plantaardig en dus niet geschikt voor veganisten.

- Veggie balletjes of wokblokjes zijn verkrijgbaar in vele varianten en smaken. In spaghetti of ovenschotels kan je sojagehakt gebruiken.

Je brooddoos

Je kan niet altijd boterhammen met kaas eten tijdens de lunch, maar gelukkig groeit het aanbod vegetarische spreads in de supermarkten. Van klassieke hummus tot veggie américain en auberginekaviaar: weer creatief.

Twee lekkere recepten voor de lunch:

Uit eten?

Om te vermijden dat je een restaurant binnenstapt waar entrecôte de specialiteit van het huis is, maakte EVA een restaurantdatabase, met meer dan 200 lekkere adresjes zonder vlees. Of er is de app ‘Veggie op restaurant’ voor Android en iPhone.

Voor je voorraadkast

Vegetarisch eten vraagt een aanpassing als je boodschappen doet. Dit moet er in je voorraadkast:

- Vetstoffen (extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, soja bakken en braden)
- Ingeblikte peulvruchten (kikkererwten, erwten, witte bonen, kidneybonen, flageolets ...)
- Droge linzen
- Groentebouillon
- Granen (rijst, couscous, pasta, noedels, quinoa ...)
- Noten (cashewnoten, amandelnoten, okkernoten ...)
- Zaden en pitten (sesamzaad, zonnebloempitten, pijnboompitten, pompoenpitten)
- Specerijen (zwarte peper, paprikapoeder, cayennepeper, chilipoeder, kaneel, komijn, gemalen korianderzaad, curry ... )
- Smaakmakers (sojasaus, witte wijnazijn, balsamicoazijn mosterd, gember, tomatenpuree, ...)
- Gedroogde kruiden (oregano, tijm, dille, laurier- en salieblaadjes ...)
- Knoflook, uien & aardappelen
- Kokosmelk
- Soja- of rijstroom, soja-, haver- of rijstmelk
 

Fruit, groenten, verse kruiden en vleesvervangers koop je best vers. Dit zijn de seizoensgroenten tijdens Dagen Zonder Vlees

Aardappelen, Aardpeer, Andijvie, Asperges, Bloemkool, Groene selder, Knolselder, Koolraap, Paddenstoelen, Pastinaak, Pompoen, Prei, Raap, Radijs, Rammenas, Rode biet, Rodekool, Savooikool, Schorseneren, Spinazie, Spruiten, Uien, Veldsla, Witlof, Wittekool, Wortelen

Recepten

Tenslotte vraagt veggie worden een aanpassing van je repertoire in de keuken. Vraag vegetarische vrienden naar hun succesrecepten of zoek inspiratie op deze websites:

- donderdagveggiedag.be

- www.evavzw.be

- www.dagenzondervlees.be

- groentenenfruit.tumblr.com

- www.alledagenhonger.be

- ohmyveggies.com

- jongesla.com

- kookeetleef.wordpress.com


Voor meer info over Dagen zonder Vlees, surf naar hun website www.dagenzondervlees.be. De volledige starterskit van de vzw EVA vind je hier.

NIET TE MISSEN