Dag 6 en 7: 'Google zoekt Googley werknemers'

“Indrukwekkend. Dat is wel het minste wat je kan zeggen van het bezoek aan Google in Mountainview. De Googlecampus, ook Googleplex genoemd, is 1.000.000 m² groot. Hier werken maar liefst 15.000 mensen, op een totaal van 50.000 wereldwijd. Elke week nemen ze hier zo’n 300 nieuwe werknemers aan. Zoiets zouden we in Limburg moeten hebben."

"Googleplex vormt een stad op zich. Bovendien is alles er gratis voor de werknemers: de kapper, het massagesalon, restaurants, garages, … Er zijn fitnessfaciliteiten, hockeyvelden, kinderopvang is voorzien, je kan er je was en strijk laten doen en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Waanzinnig. Google wil het zijn personeel zo gemakkelijk mogelijk maken. Allemaal zodat ze zich zouden kunnen concentreren op hun werk. Op de campus zelf woont niemand, maar wel in de buurt of wat verder in San Francisco. Bussen met lederen zetels en wifi rijden dagelijks tussen 6 en 22 uur rond om iedereen op zijn plek te brengen. Wie er wil werken, moet een zware selectieprocedure doorlopen. Ze zoeken mensen die heel ‘Googley’ zijn. Dan ben je behulpzaam, nederig, beleefd, proactief, eerlijk en kunt goed met anderen samenwerken. De ideale schoonzoon zeg maar. Alle werknemers lijken hier dan ook hard op elkaar. Er heerst een heel open cultuur. Zo geven de twee oprichters iedere week in een grote aula een korte presentatie met wat het bedrijf bezig is. Alle werknemers zijn er welkom en mogen vragen stellen. Heel down to earth en transparant. Hier zouden nog veel CEO’s iets van kunnen leren."

Google Ventures

"Ook hebben we weer bezoek gehad. Een persoon van Google Ventures of de investeringstak van het bedrijf is gepasseerd. Per jaar is er 300 miljoen dollar om te investeren. De afgelopen jaren hebben ze dat onder meer gedaan in taxidienst Über en in Nest, een bedrijf dat slimme thermostaten maakt. Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en op hem afgestapt met de vraag hoe hij tegen de groeiende markt van de babyboomers aankijkt, en of hij Cubigo al kende. ‘Are you pitching on me?’ Kom je jezelf verkopen, vroeg hij meteen. ‘Huge opportunity’ zei hij, maar hij kende nog niet veel technologiebedrijven die bezig zijn in de ouderenzorg. Niet interessant genoeg? Niet sexy? Wie weet? Nog iemand van Google was heel enthousiast. Hij vond het een fantastisch concept, maar had nog wat opmerkingen. Ons design moet beter, net zoals onze marketingboodschap. Over het algemeen was hij heel positief. Als ik hulp nodig had of iemand zocht om me te introduceren, mag ik hem contacteren. Ongelooflijk om te zien hoe de mensen je hier willen helpen.”