© IF

Meer inschrijvingen voor jeugdkampen

De inschrijvingen voor kampen voor kinderen en jongeren tijdens schoolvakanties lopen vlot binnen. Dat blijkt uit een rondvraag bij een aantal grote jongerenorganisaties in Vlaanderen. 'Het gaat snel, maar er zijn nog steeds veel plaatsen vrij', luidt het.

Voor de krokusvakantie, die eind volgende week van start gaat, zijn er bij een aantal organisaties nog plaatsen vrij. Net zoals voor de paasvakantie, die begin april start. Bij de meeste organisaties zijn de inschrijvingen voor de zomerkampen al een tijdje bezig of net van start gegaan.

Kazou, de jeugddienst van de Christelijke Mutualiteit, merkt dat de inschrijvingen vlot binnenlopen. 'Voor de zomer hebben we nu al 33.000 inschrijvingen. Dat zijn er al 1.500 meer dan op het zelfde moment in 2014', zegt Nele Vanderhulst van Kazou. Liefst 83 procent van het totale aanbod voor de zomer is al bezet. 'Maar er zijn nog steeds 7.000 plaatsen vrij', haast Vanderhulst zich.

Ook Ideekids, een door de Vlaamse overheid erkende vzw, ziet een lichte stijging tegenover 2014. 'Voor 2015 hebben we 25.500 plaatsen gecreëerd. Dat is 5 procent meer dan in 2014', aldus Björn Accoe. 'Dit jaar gaat het sneller dan in 2014 en is al 60 procent van het totale aanbod volzet. Het gaat snel, maar er zijn nog veel plaatsen vrij.'

Opvang

Het succes van de kinder- en jeugdvakanties tijdens de schoolvakanties wordt vooral verklaard door het feit dat ouders tijdens de maanden juli en augustus opvang moeten vinden voor hun kinderen. De jeugdorganisaties merken op dat vooral de eerste en tweede week van juli en de derde en vierde week van augustus enorm populair zijn. 'Veel mensen moeten tijdens het bouwverlof op vakantie gaan en zij zoeken vooral in de andere weken naar opvang', legt Accoe uit.

Vakanties voor jongeren, zeg maar de 13- tot 16-jarigen, zijn erg populair. Bij Kazou zijn dat onder meer de zuiderse bestemmingen, zoals Italië en Kroatië. 'Jongeren willen graag in groep of met een paar vrienden op vakantie gaan. Zij gaan op zoek naar een aanbod dat hen specifiek aanspreekt', zegt Nele Vanderhulst.

Themavakanties

In het verlengde daarvan zijn ook vakanties rond een specifiek thema populair. Zo focust Joetz, de jeugddienst van de Socialistische Mutualiteiten, steeds meer op themavakanties. 'Die zijn zeer aantrekkelijk. Het gaat hier over vakanties die georganiseerd worden rond één specifiek thema: paardrijden, boerderij, koken, dansen en dies meer. Die vakanties zijn zeer populair en sommige zijn nu al uitverkocht. We zullen de komende jaren dus nog extra investeren in themavakanties', aldus nationaal secretaris Jonathan Chevalier.

Een andere factor die meespeelt, is het succes van online inschrijven. 'Sinds het online inschrijven mogelijk is, gaat het steeds sneller', zegt Bert Van Nerum van Bloso. De sportorganisatie heeft tijdens alle schoolvakanties in 2015 plaats voor 10.000 deelnemers voor sportkampen in 11 Blosocentra. Na twee weken zijn al 5.000 inschrijvingen binnen. 'Ook bij ons gaat het snel. Mensen die weten wanneer er ingeschreven kan worden, wachten niet. We merken dat het heel druk is tijdens de eerste uren dat de inschrijvingen open staan.'

Crisis

Voorts merken de organisaties dat geld vaak een doorslaggevende factor is. Joetz voelde de financiële crisis in de jaren 2013-2014. 'We hebben gemerkt dat mensen in die jaren minder geld hebben uitgegeven. We kunnen nu voorzichtig stellen dat er meer inschrijvingen zijn dan vorig jaar', aldus Jonathan Chevalier.

Free-time, een neutrale non-profit organisatie die geen subsidies krijgt en een gevarieerd aanbod van culturele, sportieve, internaat- of externaatsvakanties aanbiedt, stelt vast dat hoe lager de prijs van het kamp, hoe sneller het uitverkocht is. 'Wij bieden een iets duurdere aanbod aan en hebben nog veel plaatsen over', zegt Stijn Verbeure. 'We merken dat ouders geld als een doorslaggevende factor beschouwen. Zij zoeken vaak eerst een betaalbaar aanbod bij de stad of gemeente. Als daar de kampen uitverkocht zijn, komen ze bij ons terecht.'