© SHUTTERSTOCK

Hoeveel slaap heb je echt nodig?

Heb je ook soms het gevoel dat je niet genoeg slaap krijgt? Of dat je weerbarstige peuter misschien wel slaap ontbeert? Maak dan dankzij het Amerikaanse Nationale Slaapinstituut komaf met alle twijfels. Op basis van uitgebreid onderzoek heeft het instituut immers aanbevolen slaaptijden per leeftijdscategorie ontwikkeld en gepubliceerd in hun magazine Sleep Health.

VVA

De Amerikaanse National Sleep Foundation, of het Nationale Slaapinstituut, heeft aan de hand van wetenschappelijke literatuurstudie en professionele aanbevelingen van medische experten een lijst met richtlijnen voor aanbevolen slaaptijden per leeftijdscategorie uitgewerkt.

De aanbevolen slaaptijden per leeftijdscategorie zijn:

  • Nul tot drie maanden: 14 tot 17 uur
  • Vier tot elf maanden: 12 tot 15 uur
  • Eén tot twee jaar: 11 tot 14 uur
  • Drie tot vijf jaar: 10 tot 13 uur
  • Zes tot dertien jaar: 9 tot 11 uur
  • Veertien tot zeventien jaar: 8 tot 9 uur
  • Achttien tot vijfentwintig jaar: 7 tot 8 uur
  • Zesentwintig tot vierenzestig: 7 tot 8 uur
  • Vijfenzestig en ouder: 7 tot 8 uur

MEER OVER Fit & Gezond