© Catwalkpictures

Zo maken designers komaf met kopiërende ketens

Van H&M tot Zara: ketens halen inspiratie voor eigen ontwerpen uit de modeshows van grote merken. Dat resulteert bijna elk seizoen in veel goedkopere kopieën van dure designerstuks. Maar topontwerpers hebben iets gevonden om deze ‘trend’ aan banden te leggen.

vwh

Als beroemde ontwerpers hun modellen met de nieuwste creaties over de catwalk laten flaneren, ziet de hele modewereld wat ze gebben gecreëerd. Potentiële klanten moeten echter nog een half jaar wachten voordat de nieuwe stuks in de rekken hangen. En van die periode maken ketens gretig gebruik: ze maken hun eigen, goedkope versies van de designerkleding. Dat doet hun verkoop stijgen, maar heeft een negatievere impact op de cijfers van luxemerken.

Labels zoals Proenza Schouler en Mary Katrantzou zijn vaak het slachtoffer van kopieergedrag, maar nu hebben deze merken er iets op gevonden. Volgens The Wall Street Journal zetten ze steeds vaker in op sobere, handgemaakte creaties uit stoffen met een hoge kwaliteit. Ze gaan ervan uit dat veel moeilijker na te maken zijn dan opvallende stuks, zoals een trui met bonte kleuren of kleding met eigenzinnige snits.

MEER OVER Mode & Beauty