‘Onenigheid over aanslag Charlie Hebdo ontaardt in Anderlechtse school’

Het Athénée Royal Leonardo da Vinci in Anderlecht (archiefbeeld). Foto: An Nelissen

‘Onenigheid over aanslag Charlie Hebdo ontaardt in Anderlechtse school’

Print
Anderlecht -

Een leerling van het Athénée Royal Leonardo da Vinci in Anderlecht zou door klasgenoten afgeranseld zijn omdat hij de aanslag op Charlie Hebdo veroordeelde. Brussels minister van onderwijs Joëlle Milquet neemt het voorval ernstig en beveelt een onderzoek. Dat schrijft La Dernière Heure maandag.

De discussie begon volgens Amadou D., een twintigjarige leerling uit het Athénée Royal Leonardo Da Vinci in Anderlecht, met een petitie tegen een leerkracht geschiedenis. Die laatste zou in de klas uitgelegd hebben dat je geen mensen mag vermoorden omdat ze karikaturen tekenen.

Klasgenoot Younes B. was het daar niet mee eens en zou luidop verkondigd hebben ‘dat hij nochtans graag de hand had willen schudden van de moordenaars’. Younes lanceerde daarop een petitie tegen de leerkracht geschiedenis om zijn ontslag te eisen. Achttien van de twintig leerlingen ondertekenden die petitie, behalve Amadou D. en een vriend. Amadou werd daarom vorige week in elkaar geslagen met een baseballknuppel, zo vertelde hij gisteren in La Dernière Heure.

Leerling van school gestuurd

Joëlle Milquet, Brussels minister van onderwijs, neemt het voorval ernstig. ‘De leerling Younes B. is ondertussen van school gestuurd’, bevestigt Olivier Laruelle, woordvoerder van Milquet. ‘Het parket is ermee bezig en we houden op dit moment ook een bevraging onder de leerkrachten van het atheneum om in te schatten welke moeilijkheden ze in de klassen ondervinden rond het bespreekbaar maken van de thematiek.’

Nochtans staat nog niet vast of de aanslag op Charlie Hebdo aan de basis lag van het meningsverschil tussen Amadou D. en Younes B.. ‘Er is in elk geval niet naar verwezen tijdens de eerste verhoren’, zegt Ine Van Wymersch, woordvoerder van het Brussels parket. ‘We behandelen dit daarom als een dossier zoals we er meerdere hebben en waarbij meningsverschillen in de klas niet met woorden maar met geweld worden beslist.’ De directie van de school was niet bereikbaar voor commentaar.

MEEST RECENT