Food

Waarom McDonald's wil dat u weet wat er in zijn frietjes zit

Print
De kans is groot dat u het vandaag op sociale media hebt zien passeren: een filmpje waarin de Amerikaanse presentator Grant Imahara op bezoek gaat in een fabriek van Mc Donald's, waar een medewerkster hem toont hoe de frietjes gemaakt worden. Binnenkijken bij Mc Donald's, het blijkt een efficiënte marketingtruc.

Het is niet het eerste filmpje dat McDonald's uitbrengt: enkele maanden geleden toonde de keten al hoe zijn McNuggets en zijn hamburgers tot stand kwamen. Telkens weer gepresenteerd door Grant Imahara, bekend van het programma MythBusters op Discovery Channel. Hoewel de regie duidelijk in handen is van McDonald's, helpen de filmpjes om de fastfoodketen een gezonder imago te geven. 'In Australië kon je met je smartphone de hamburgerdoosjes van McDonald's scannen en kreeg je een filmpje te zien waaruit bleek dat het vlees van hamburgers van koeien in de wei kwam', zegt professor marketing Malaika Brengman van de VUB. 'Uit onderzoek bleek dat mensen daarna een positiever beeld hadden van McDonald's, dus deze strategie werkt wel'.

McDonald's kan dat positief beeld gebruiken, want uit cijfers van november 2014 bleek dat de omzet van de keten wereldwijd gedaald was met 2.2 procent. 'Het imago van een bedrijf is duidelijk gerelateerd aan de verkoop', zegt Brengman. 'Gezondheid is heel belangrijk voor ons nu, we vinden het ook alsmaar belangrijker dat we weten wat er in ons eten zit. Het is dus niet verwonderlijk dat McDonald's de boodschap 'we zijn niet zo ongezond als jullie denken' wil verspreiden'.

Maar kan dat gezondheidsargument wel werken als het komt van een keten die toch eerder bekend staat om zijn hamburgers en frieten dan om zijn quinoasalades? 'Er zullen altijd mensen zijn die kritische vragen stellen', zegt Brengman, 'maar er is ook een grote, minder kritische massa die zich wel laat beïnvloeden. En op die mensen heeft het wel effect dat Mc Donald's de zaken zo mooi mogelijk voorstelt'.

NIET TE MISSEN