'Verhoging bierprijs slecht nieuws voor horeca'

Print
Een pint op café wordt binnenkort alweer duurder. Dat komt doordat de grootste bierbrouwer, AB Inbev, zijn prijs voor een vat bier met bijna 4 euro verhoogt. De prijs gaat omhoog omdat AB Inbev minder winst maakt, want we drinken steeds minder bier. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) spreekt over een nieuwe slag voor de horeca.

Vanaf 1 februari verhoogt bierbrouwer AB Inbev haar bierprijs voor de horeca per van van 112 euro naar 115,47 euro. De bierbrouwer legde de redenen voor de prijsverhoging uit in een brief naar uitbaters van horecazaken. 'Door een aanhoudende, gestage daling van de bierconsumptie zien we ons genoodzaakt om de prijzen licht aan te passen', luidt het in de brief.

'Dat is een bizarre redenering. Het is absurd om de prijzen op te trekken wanneer verkoopvolumes dalen, want dat zorgt voor een verdere afkalving van het bierverbruik. Mocht een ondernemer dezelfde logica volgen, is die binnen de kortste keren failliet', zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. 

Wetende dat 18 procent van alle faillissementen in 2014 plaatsvond in de horecasector, zal die prijsverhoging de cafés en restaurants verder pijn doen, meent het NSZ. Uit onderzoek van de zelfstandigenorganisatie blijkt dat nog geen derde van de horecazaken (31 procent meer bepaald, red.) die prijsverhoging doorrekent aan de klant, ook al raadt de ondernemersorganisatie dat wel aan.

De al zeer beperkte winstmarges van horeca-etablissementen zullen met andere woorden nog verder in het gedrang komen, zegt het NSZ.

.

Nu in het nieuws