Vrees voor verdwijnen tramlijn 24 blijkt ongegrond

Print

tramlijn 24 op de Turnhoutsebaan Foto: JHS

Borgerhout - Gisterenavond vond in het districtshuis van Borgerhout een informatievergadering plaats over de opening op 18 april van de Reuzenpijp onder de Turnhoutsebaan. De opening is een primeur die De Lijn met het nodige feestgedruis wil inluiden. Begrijpelijk, want de koker onder de Carnotstraat-Turnhoutsebaan-Stenenbrug heeft ruim dertig jaar onaangeroerd onder de grond gelegen.

De ‘nieuwe’ tramlijn 8 verbindt Wommelgem met het Astridplein en duikt op de Herentalsebaan in Borgerhout, een tiental meter voorbij de Muggenberglei, ondergronds. Na de uitvoering van de Brabo II (Noorderlijn) - doortrekken van de tramlijn over de Frankrijklei en de Noorderlaan - zal tram 8 via de Bolivarplaats verder lopen tot aan het Schoonselhof in Hoboken. “Wij vragen De Lijn nu zo snel mogelijk premetrostation Drink in het centrum van Borgerhout te openen”, zegt districtsvoorzitter Marij Preneel. “Zoals het plan nu voorligt, zal tram 8, een sneltram, enkel halthouden in de stations Zegel in Borgerhout en Astrid aan het Centraal Station. Hierdoor wordt het centrum van Borgerhout, met veel handelaars en ongeveer 22.000 bewoners, niet bediend.”

Tramlijn 24

Het district Borgerhout maakt zich verder zorgen over de toekomst van tramlijn 24. “Volgens een eerdere toelichting van De Lijn verdwijnt tramlijn 24 na uitvoering van Brabo II. Wij vragen De Lijn van dat plan af te zien en zo snel mogelijk alle premetrostations op de Turnhoutsebaan - Foorplein, Drink en Carnot - te openen”, zegt districtsvoorzitter Marij Preneel. “Het te snel afschaffen van tram 24 zou betekenen dat de bewoners voor de verbinding Collegelaan en het centrum van Borgerhout alleen kunnen rekenen op bus 31. Qua capaciteit is dat uiteraard ruim onvoldoende. Bovendien rijdt bus 31 veel minder frequent.”

Volgens De Lijn is er geen sprake van het schrappen van tram 24. “Tegen 2020 zal ook tram 10 ondergronds gaan, maar er zijn absoluut geen plannen om lijn 24 af te schaffen”, zegt Eva De Wolf, woordvoerster van De Lijn. “Het traject van tramlijn 24 zal te allen tijde bewaard blijven.” Na de ingebruikname van de Reuzenpijp zal de Turnhoutsebaan door een herschikking van de buslijnen per dag 151 busritten (of 16 procent) minder te slikken krijgen. Zo bijvoorbeeld zullen buslijnen 420 en 421 via Berchem Station worden geleid en schuift bus 33 op naar de Bikschotelaan. De snelbussen vanuit de Kempen blijven wel over de Turnhoutsebaan rijden. Momenteel rijden er per dag 800 bussen over de Turnhoutsebaan, in 2012 waren er dat nog 1000.

 

.

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio