© rr

Mogelijk over enkele maanden duidelijkheid over ontwikkeling voormalige Opel-site

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil voorlopig niet zeggen of er kandidaten zijn om activiteiten te ontwikkelen op de voormalige Opel-site, die door het havenbestuur werd omgedoopt tot ‘Churchill Industriële Zone’. Donderdag/vandaag loopt de marktbevraging normaliter af.

De 96 hectare grote site aan de Antwerpse Noorderlaan raakte eind 2010 in onbruik nadat autofabrikant General Motors (GM) de productie van Opel-wagens er had stopgezet. Het Havenbedrijf voerde een juridische strijd met GM om de grond terug te kunnen kopen, wat uiteindelijk lukte. Daarop werd beslist om de grond in concessie te geven. De termijn voor bedrijven om hun kandidaturen in te dienen startte in oktober en loopt donderdag af, maar het Havenbedrijf laat niet in haar kaarten kijken.

Eerst grondige screening

“Het Havenbedrijf wenst op korte termijn geen commentaar te geven bij de hoeveelheid, noch de aard van de kandidaturen voor de invulling van de Churchill Industriële Zone”, antwoordde woordvoerder Annik Dirkx op vragen over de aflopende marktverkenning. “Pas na een grondige screening van de kandidaten, een analyse van de ingediende dossiers en bespreking met de raad van bestuur van het Havenbedrijf kan er desgevallend meer toelichting worden gegeven.”

Het havenbedrijf stelde in eerste instantie uit te kijken naar grote industriële bedrijven. Bij de start van de marktbevraging was er sprake van “spontane interesse”, zij het minder voor een volledige opname dan wel voor delen van de concessie. Ook een eventuele verkoop van de grond werd niet uitgesloten.

‘Kwestie van maanden’

Kandidaturen zullen door Flanders Investment & Trade en een reconversiegroep onder leiding van graaf Paul Buysse worden gescreend. Als er snel een kandidaat is, zou het afsluiten van een overeenkomst “een kwestie van maanden” zijn, klonk het eerder.

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio