Zo verdik je niet tijdens de werkuren

Fit & Gezond

Zo verdik je niet tijdens de werkuren

Print

Als de klassieke trefwoorden ‘slanker’ en ‘gezonder’ dit jaar tot jouw lijstje met goede voornemens behoren, dan is de snoepautomaat op het werk de eerste die voor moeilijkheden kan zorgen. Dat blijkt uit gegevens van de Christelijke Mutualiteiten, die vijftien tips geven om af te vallen tijdens de werkuren.

Uit de gezondheidsenquête die de CM vorig jaar liet uitvoeren, bleek dat gezonde voeding op het werk niet zo gemakkelijk is. 56 procent van de Vlamingen eet regelmatig een ongezond tussendoortje met te veel suiker, vet of calorieën. Die verantwoordelijkheid ligt deels bij de werkgevers, die gezondere maaltijden en tussendoortjes aan kunnen bieden en beweging meer zouden moeten stimuleren. Maar ook de werknemers kunnen zelf hun gewicht in de gaten houden. Daarvoor lanceert de CM ‘Kilootje Minder’, een website en app die je helpen om op een realistische manier gezonder te gaan leven. Bij deze campagne horen ook vijftien tips om gezonder te eten en meer te bewegen op het werk.

1. Ga tijdens je lunchpauze een wandeling maken of joggen.

2. Sta na een half uurtje aan je bureau recht om een praatje te maken met een collega of om een gezond tussendoortje te halen.

3. Ga met de fiets of te voet naar het werk, eventueel in combinatie met trein of bus.

4. Ga rechtstaan terwijl je telefoneert.

5. Neem de trap in plaats van de lift om naar je kantoor of een vergadering te gaan.

6. Ga naar een collega toe in plaats van mail of telefoon te gebruiken.

7. Doe geregeld al wandelend een overleg of brainstorm met je collega’s.

8. Parkeer je wagen op de verste plaats op het parkeerterrein.

9. Vervang regelmatig koffie door een heerlijke tas thee of een fris glas water.

10. Neem voor je naar het werk vertrekt de tijd voor een ontbijt en maak hier een volwaardige maaltijd van.

11. Neem voor overdag gezonde tussendoortjes mee, zoals yoghurt of fruit.

12. Trakteer bij je verjaardag je collega’s op een gezond borrelhapje zoals kerstomaatjes, olijven of fruitsla.

13. Neem een herbruikbare drinkfles mee zodat je gemakkelijk voldoende water kan drinken op het werk.

14. Neem een lunchpakket mee van thuis. Kies hiervoor donker brood als basis. Varieer in je beleg.

15. Neem in het bedrijfsrestaurant een extra kommetje groenten bij de maaltijd.

NIET TE MISSEN