Oosterweel zit nu vaster dan ooit

Foto: GVA

Oosterweel zit nu vaster dan ooit

Print

In het dossier van Oosterweel is deze week een belangrijke beslissing genomen. Europa vindt dat de keuze om de Lange Wapper onder de grond te stoppen het project ingrijpend heeft gewijzigd en dat er daarom een nieuwe aanbesteding moet komen. Het contract van de overheid met het bouwconsortium Noriant moet dus nietig worden verklaard. Met dien verstande dat Noriant in ruil voor bewezen diensten contractueel 37,19 miljoen euro van de Vlaamse belastingbetaler mag ontvangen, plus nog eens 5,1 miljoen voor het ontwerp van de onderdelen die eventueel in de toekomst nog bruikbaar zijn.

Wat moeten we hier nu van denken? In 1995 werd aan de Vlaamse administratie gevraagd om op een A4’tje de prioriteiten voor de oplossing van de Antwerpse mobiliteitsknopen op te lijsten. Een bijkomende Scheldekruising kwam toen helemaal bovenaan de lijst terecht. Bijna twintig jaar, talloze studies, massa’s geld en een referendum later zijn we nog steeds niet aan het werk. Maar ondertussen staan we op de Ring wel bijna de hele dag met z’n allen in de file.

De evolutie van deze week betekent geenszins een doorbraak. De Vlaamse regering weet nu dat ze aan Noriant 42,2 miljoen euro moet betalen en daarmee verlost is van mogelijke schadeclaims die konden oplopen tot 323 miljoen. Dat kan een opsteker zijn voor de bewindslieden, maar daarmee worden de files niet opgelost. Bovendien is nog volstrekt niet duidelijk hoe de regering Oosterweel wil gaan financieren, nu Europa de geplande financiële constructie via de opbrengsten van de NV Tunnel Liefkenshoek heeft afgekeurd. Kan een investering van 3,2 miljard euro zomaar worden ingeschreven in de Vlaamse begroting die nu al bijna bezwijkt onder al haar zware lasten?

De bal ligt in het kamp van Vlaams minister van Begroting Annemie Turtelboom (Open Vld). Haar partij was voor de verkiezingen een koele minnaar van Oosterweel en gaf de voorkeur aan alternatieve oplossingen zoals de tangenten rond Antwerpen en een eventuele Scheldekruising op het tracé Oosterweel- Noord door de haven. Open Vld moest dat ‘breekpunt’ inslikken om tot de Vlaamse regering te kunnen toetreden. Maar welke houding gaat de partij aannemen nu het dossier opnieuw op tafel komt?

De N-VA van minister-president Geert Bourgeois, minister van Mobiliteit Ben Weyts en burgemeester Bart De Wever heeft een nog belangrijkere stem in het kapittel. De N-VA zweert bij Oosterweel en wil geen vertraging in het dossier meer dulden. Maar hoe de partij de financiering nu verder wil gaan organiseren, dat blijft voorlopig onduidelijk.

Oosterweel zit vast. Niet alleen door de problemen rond de financiering, maar ook door de administratieve en juridische procedures die de komende jaren nog zullen volgen. De nieuwe Vlaamse regering lijkt nog niet goed te weten welke richting ze precies uit wil met het dossier. De burgemeester van Antwerpen lijkt de meest aangewezen figuur om in zijn rol als N-VA-voorzitter dit probleem aan te pakken en in de juiste richting te sturen. Bij voorkeur in goed overleg met de geëngageerde burgers van zijn stad.

MEEST RECENT