© sdl

Compromis over verhuis MSC naar andere Scheldeoever

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en de terminaloperators Antwerp Gateway en PSA hebben een akkoord bereikt over de verhuis van rederij MSC naar het Deurganckdok, op grondgebied Beveren. Concurrent Antwerp Gateway, met daarin DP World, verliest minder terrein dan aanvankelijk was afgesproken.

MSC wil al langer naar de linkeroever. De terminal in het Delwaidedok is verzadigd en ligt achter de sluizen, wat rederijen met hun grote schepen niet aanspreekt. In het Deurganckdok is echter nog heel wat capaciteit beschikbaar, waarop het Havenbedrijf in mei toestemming gaf voor de verhuis. Daarvoor wou het wel tijdelijk een stuk uit de concessie van concurrent Antwerp Gateway lichten.

Antwerp Gateway, met aandeelhouder DP World, was niet akkoord en stapte naar de rechtbank. Intussen is het tot een compromis gekomen. Maandag legde het Havenbedrijf de modaliteiten vast, zo berichten De Tijd en Gazet van Antwerpen woensdag. Door het compromis is de gerechtelijke procedure stopgezet, bevestigt DP World.

Antwerp Gateway verliest terrein

MSC krijgt met de huidige uitbater van de westelijke kant van het Deurganckdok PSA een stuk nog aan te leggen containerterminal aan de oostkant. Huidig concessionaris Antwerp Gateway verliest daardoor 37 hectare, maar dat is 10 procent kleiner dan in het oorspronkelijke plan. Zo kon ook DP World nog blijven groeien.

Het stuk Gateway-terminal mag zeven jaar gebruikt worden, in de hoop dat tegen dan het nog te bouwen Saeftingedok klaar is. Volgens Kris Adams van DP World, garandeert het Havenbedrijf Antwerp Gateway capaciteit om te groeien. “We hopen uiteraard dat we na zeven jaar het stuk terugkrijgen, wat zal afhangen van de ontwikkeling van het Saeftingedok. Moest dat niet zo zijn en we kunnen blijven groeien met andere capaciteiten zoals omliggende terreinen in de buurt van het Deurganckdok, dan is dat ook goed voor ons.”

Nu in het nieuws