De toekomst van BAM

Foto: GvA

De toekomst van BAM

Print
Wouter Van Besien (Groen) heeft in het Vlaams Parlement een voorstel tot decreet ingediend om de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel af te schaffen.

Volgens Van Besien heeft de BAM compleet gefaald en zit het Oosterweeldossier muurvast. Hij vindt dat de Vlaamse regering de Antwerpse mobiliteitsprojecten beter kan onderbrengen in haar eigen administratie, zoals dat voor de oprichting van BAM in 2002 het geval was. 

De geschiedenis van BAM is inderdaad geen fraai verhaal. Sinds 2005 konden zelfs dure crisismanagers niet verhinderen dat de organisatie vrijwel onophoudelijk onder vuur lag. De verwijten waren legio: slechte communicatie, geldverslindende studies, een gebrek aan transparantie dat een democratie onwaardig is... En bovenal een infrastructuurproject - de Oosterweelverbinding - dat voor een aanzienlijk deel van de Antwerpse bevolking niet verteerbaar bleek. 

Daarbij wordt nogal eens vergeten dat BAM voor 99,99% eigendom is van de Vlaamse regering. Een logisch voortvloeisel daarvan is dat alle beschuldigingen aan het adres van de beheersmaatschappij dus ook de volle verantwoordelijkheid zijn van de opeenvolgende regeringen van de jongste vijftien jaar. En daarvan hebben alle partijen - met uitzondering van het Vlaams Belang - deel uitgemaakt. Zelfs Groen. 

Er zijn in al die jaren zeer vreemde dingen gebeurd. Om er maar enkele uit te pikken: waarom sloot de regering een overeenkomst met de aannemers van Noriant die niemand mocht zien en waardoor die aannemers straks hoe dan ook 37 miljoen euro zullen ontvangen, ongeacht of Oosterweel er komt? En waarom bleef BAM (en dus de regering) de voorbije jaren zo halsstarrig vasthouden aan haar constructie voor publiek-private financiering, terwijl mensen zoals ondernemer en ex-politicus Christian Leysen al in 2009 voorspelden dat die constructie wellicht niet de goedkeuring van Europa zou krijgen? 

Is het een oplossing voor de mobiliteitsknoop als BAM nu wordt afgeschaft? Dat denk ik niet. We mogen trouwens niet vergeten dat BAM niet alleen Oosterweel in haar mandje heeft. Ze beheert ook andere projecten van het Masterplan 2020: tramlijnen, fietspaden, de verbreding van bruggen over het Albertkanaal, de renovatie van sluizen, de heraanleg van de Leien en de aanleg van het Operaplein... 
Er is de voorbije jaren echt wel wat gedaan. 

Het voorstel van Groen maakt heel weinig kans in het Vlaams Parlement. Dat beseft Wouter Van Besien ook. Hij wil vooral het debat op de agenda zetten. Want nu de financiële bodem onder Oosterweel vandaan wordt gehaald, is het sowieso nodig om nieuwe lijnen uit te zetten. En om het dossier eventueel grondig bij te sturen. 
 

Nu in het nieuws