Treinstaking en ongevallen leiden tot zwaarste ochtendspits van het jaar

Archiebeeld Foto: Photo News

Helft van de treinen rijdt niet

Treinstaking en ongevallen leiden tot zwaarste ochtendspits van het jaar

Print

Door de staking bij het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) rijdt vandaag amper de helft van de treinen. De actie heeft ook zware gevolgen voor de ochtendspits op de weg. Door een combinatie van de spoorstaking en allerlei kleinere incidenten stond er donderdagochtend tot 290 kilometer file op de Vlaamse snelwegen. ‘Daarmee is het de zwaarste ochtendspits van het jaar in Vlaanderen’, zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum.

Volgens NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck is de hinder op het spoor verspreid over het hele land. Amper de helft van de treinen rijdt vandaag. De woordvoerster meldt onder meer grote verstoringen op de lijnen vanuit Oostende, Leuven, Hasselt en Namen.

Kort voor 8 uur reed volgens infrastructuurbeheerder Infrabel 80 procent van de treinen op de lijn Antwerpen-Brussel. Op de verbindingen Gent-Antwerpen en Kortrijk-Denderleeuw-Brussel reed drie kwart van de treinen. Meer hinder was er op de lijnen kust-Gent-Brussel en Denderleeuw-Brussel, met telkens de helft van de treinen, en op de as Luik-Leuven-Brussel, waar een op de drie treinen reed.

Filerecord

Door de actie hebben heel wat pendelaars vandaag noodgedwongen de auto naar het werk hebben genomen, en dat resulteert in extra lange files. De ochtendspits piekte rond 8.30 uur, op de snelwegen richting Brussel konden de wachttijden oplopen tot 2 uur. In heel België liep de filelengte op tot 365 kilometer, volgens Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum de op een na zwaarste ochtendspits van het jaar.

‘Het was al heel vroeg erg druk richting Brussel, vooral uit Gent en Limburg, de twee regio’s die het hardst getroffen lijken door de staking op het spoor’, zegt Beeckman. ‘Om 7 uur was er al een wachttijd van een uur op de E40 vanuit Gent.’ Bovendien waren her en der kleinere incidenten door defecte voertuigen.

Voor maandag, de dag van de nationale staking, verwacht Beeckman geen nieuw record. De mensen zijn veel langer op voorhand gewaarschuwd, en velen blijven een dagje thuis. Er zouden daardoor minder voertuigen op de weg komen.

Actie van kleine vakbond

De spoorstaking is een initiatief van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB), een niet-erkende vakbond bij de NMBS. Het ASTB is een kleinere en overwegend Franstalige vakbond. De treinbestuurdersbond wil een harmonisering van de premies en een aanpassing van het baremiek verloningssysteem.

Het protest is naar eigen zeggen gericht tegen ‘het gebrek aan samenhang van het premiesysteem voor treinbestuurders bij de NMBS’. Overleg daarover mislukte keer op keer. ‘We hebben sinds september tien vergaderingen gehad met de NMBS-directie over onze eisen, maar ze blijven doof en blind’, zegt Marcos Reynhout, Vlaams verantwoordelijke van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB). De stakers melden nog dat ze veel begrip hebben voor de verontwaardiging van sommige reizigers en verontschuldigen zich voor de hinder.

De 24 urenstaking eindigt vrijdagochtend om 3u.

Nu in het nieuws