© Patrick Hattori

Opnieuw onrust over Kraanbrug

Het Mechelse stadsbestuur weegt opnieuw de voor- en nadelen af van het openhouden of afsluiten van de Kraanbrug. Het is een van de onderdelen in een ruimer onderzoek naar de mobiliteit in de binnenstad en dat verontrust twee buurtcomités.

Sven Van Haezendonck

De voorbije maanden werden voorbereidingen getroffen om het mobiliteitsplan voor het historisch centrum van Mechelen bij te sturen. “Nu is het tijd om politieke keuzes te maken. Nadien volgt dan een participatietraject en bekijken we voor welke van onze voorstellen er een draagvlak is”, zegt schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen).

Autoluwe binnenstad

Zij maakt er geen geheim van dat het de intentie is om de autoluwe binnenstad verder uit te breiden, zoals werd opgenomen in het bestuursakkoord 2013-2018. “Wij willen de binnenstad leefbaar houden, maar ook bereikbaar”, stelt ze. In het debat komt eveneens de Kraanbrug ter sprake.

Uitvoerig rapport

Plannen om de brug tussen de Tichelrij en de Haverwerf af te sluiten, werden in het verleden onthaald op fel protest. En dat lijkt zich nu te herhalen. Leden van de buurtcomités Rondom ’t Veer en Groot Begijnhof hebben een uitvoering rapport gemaakt over de mobiliteit en de leefkwaliteit in hun woonbuurten.

“De Kraanbrug blijft een onmisbare schakel in de afleiding van het autoverkeer van de talrijke scholen, het conservatorium en activiteiten ’s avonds”, stellen Johan Van Steelandt en Inez Vanoverschelde.

Lees het hele verhaal dit weekend in Gazet van Antwerpen - editie Mechelen

MEER OVER

Meer nieuws uit regio Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio