Glas champagne te veel op? Ga 18 minuten dansen

Foto: Shutterstock

Food

Glas champagne te veel op? Ga 18 minuten dansen

Print
Uit een recente studie aan de Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health in Baltimore bleek onlangs dat mensen minder eten als ze weten welke inspanning ze moeten leveren om hun zoete zonde ongedaan te maken. Op de site van het Amerikaanse tijdschrift Time passen redacteurs deze theorie toe. Zij zetten enkele feestelijke hapjes, drankjes en snacks en hun sportieve tegenprestatie op een rij.

Gelei van veenbessen uit blik

Veel gelei is gemaakt met glucose-fructosestroop. Studies tonen aan dat ingrediënt meer obesitas in de hand kan werken dan gewone suiker.

Aantal kcal: 110 per 1/4 kopje
Sportieve tegenprestatie: een kwartiertje sleeën

Kerstkoekjes

Koekjes in de vorm van de kerstman, kerstbomen en rendieren met een laagje suiker: ze zijn lekker en brengen misschien wel leuke jeugdherinneringen naar boven. Een koekje is redelijk onschuldig, maar een tweede en derde is zo op...

Aantal kcal: 126 per koekje
Sportieve tegenprestatie: een uur lang rechtstaan

Glühwein

Een glas rode wijn per dag kan de gezondheid van het hart stimuleren, maar dat geldt niet in het geval van glühwein. Deze wordt warm geserveerd en bevat vaak kaneel, kruidnagel, appelsien en toegevoegde suikers.

Aantal kcal: 183 per glas
Sportieve tegenprestatie: Wandel gedurende 22 minuten een heuvel op met een kalkoen van 4,5 kilo op je rug

Zuurstok

Suiker: dat is het voornaamste ingrediënt van de kleurrijke snoepjes die je ook gewoon in de kerstboom kunt hangen. Geen nood: één zuurstok kan heus geen kwaad.

Aantal kcal: 60
Sportieve tegenprestatie: 7 minuten traplopen

Chocolaatjes met appelsien

Het goede nieuws: pure chocolade zit vol antioxidanten en verlaagt de bloeddruk, beschermt het hart en de hersenen. Het slechte nieuws: deze koekjes worden vaak van melkchocolade gemaakt waardoor de voordelen vervagen en je meer suiker binnen krijgt.

Aantal kcal: 230 per vijf koekjes
Sportieve tegenprestatie: Ga deur aan deur om kerstliedjes te zingen en houd dit 77 minuten vol

Champagne

Als afvallen een van je goede voornemens is, dan doe je er goed aan om niet te veel te drinken. Maar ga gerust het nieuwe jaar in met een glas champagne. De kans is groot dat je het goudkleurige drankje er nog dezelfde avond af danst.

Aantal kcal: 90 per glas (11,8 cl)
Sportieve tegenprestatie: Laat je moves gedurende 18 minuten zien op de dansvloer

 

Appeltaart

De hoofdingrediënten van de taart zijn natuurlijk appelen, maar laat je niet misleiden. Hier komt ook veel suiker en verzadigd vet aan te pas. Let ook op met taart, versierd met gedroogde vruchten. Deze bevat tot vijf keer meer suiker dan een taart met vers fuit.

Aantal kcal: voor een stuk appeltaart 296 kcal, voor een stuk fruittaart 410 kcal
Sportieve tegenprestatie: na de appeltaart: een sneeuwman maken, 53 minuten lang. Na de fruittaart: een uur brandhout kappen.

Peperkoeken mannetje

Echte peperkoek zorgt ervoor dat spierpijn vervaagt en is goed voor je bloedcirculatie. Helaas bevatten ze veel kilocalorieën, maar deze kan je op een heel leuke manier verbranden.

Aantal kcal: 158 per koekje
Sportieve tegenprestatie: Een uur kerstcadeautjes kopen

Aardappelpuree met jus

Een typische aardappelpuree bevat room, zout en veel boter. Je weet wat dat betekent: calorieën en ongezonde vetten die aan je ribben blijven plakken.

Aantal kcal: 230 per 3/4 kopje
Sportieve tegenprestatie: 23 minuten lang springen terwijl je armen en benen opent en sluit

Zo dus:


 

* Het aantal kilocalorieën is gebaseerd op een gemiddelde. De kilocalorieën die je opneemt, hangt uiteraard af van de grootte van je portie.

NIET TE MISSEN