Dit zijn de meest spraakmakende figuren uit de modewereld

Mode

Dit zijn de meest spraakmakende figuren uit de modewereld

Print

Wie was de meest besproken figuur in de modewereld dit jaar? Het bekende vakblad ‘Women’s Wear Daily’ maakte vandaag een lijst met twintig genomineerden bekend voor zijn ‘Newsmaker of The Year’-verkiezing. Wie de winnaar wordt, weten we op 15 december.

Bernard Arnault, CEO van LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton)

Veelbesproken omdat: Hij een vete met concurrent Hermès eindelijk heeft opgelost, hij ervoor gezorgd heeft dat Google niet langer reclame voor namaak luxespullen mag plaatsen en omdat hij president Hollande aan zijn zijde kreeg toen hij zijn kunststichting ‘Louis Vuitton Foundation’ voorstelde. Oh, en hij is ook de rijkste man van Frankrijk.

Tory Burch, CEO van haar eigen label Tory Burch

Veelbesproken omdat: Ze op digitaal vlak en van de meest aanwezige ontwerpsters is en omdat ze dit jaar twee flagships stores van formaat opende: één in Los Angeles en één in Shanghai. Ze gaf een boek uit en haalde voor het eerst meer dan 1 miljard dollar omzet.

Brian Cornell, CEO van Target

Veelbesproken omdat: Hij kwam uit de voedingsindustrie als CEO van PepsiCo, maar stortte zich sinds augustus op de modewereld en zorgde voor 1.2 procnt meer winkelverkoop en dertig procent meer online verkoop in het derde kwartaal van dit jaar.

Dov Charney, oprichter American Apparel

Veelbesproken omdat: Zijn reclamecampagnes konden niet door iedereen gesmaakt worden en hij werd ontslagen bij zijn eigen bedrijf op verdenking van seksuele intimidatie. Je hoeft dus niet altijd succes te hebben om veelbesproken te zijn.

Stefano Gabbana en Domenico Dolce, ontwerpers

Veelbesproken omdat: ze na zeven jaar van beschuldigingen over fraude en belastingontduiking eindelijk vrijgesproken werden.

Jean Paul Gaultier, ontwerper

Veelbesproken omdat: hij de prêt-à-porter na 38 jaar vaarwel zei en besloot zich te focussen op couture en parfum. Zijn afscheid, een defilé in de vorm van een schoonheidswedstrijd waar zelfs een model tegen de grond ging, was één van de meest opvallende tijdens de voorbije modeweek van Parijs.

Ralph Lauren, CEO van Ralph Lauren Corp.

Veelbesproken omdat: Hij aan tafel zat met prins William, miljoenen ophaalde voor zijn ‘Ralph Lauren Centre for Breast Cancer Research’ en zijn eerste Polo flagship store op Fifth Avenue in New York opende.

Karen Katz,CEO van de Neiman Marcus Group

Veelbesproken omdat: ze een traditioneel luxehuis als Neiman Marcus door het digitale tijdperk loodst, een nieuwe winkel opende in het westen van Manhattan en een webshop in Duitsland. En omdat ze deel uitmaakt van het kleine groepje vrouwen die aan het hoofd staan van grote modebedrijven.

Nicolas Ghesquière, artistiek directeur bij Louis Vuitton

Veelbesproken omdat: hij in de voetsporen trad van Marc Jacobs bij Louis Vuitton, door de hele modewereld met een loep in de gaten werd gehouden en zijn eerste collecties heel enthousiast onthaald worden.

Edward S. Lampert, CEO van Sears Holdings Corp.

Veelbesproken omdat: hij de reputatie heeft om meer interesse te hebben in vastgoed dan mode, onder meer door zijn voorstel om honderden winkels die eigendom zijn van zijn modeconcern te verkopen aan een vastgoedbedrijf.

Terry Lundgren, CEO van Macy’s Inc.

Veelbesproken omdat: de vier jaar durende renovatie van zijn luxewinkel op Herald Square , die meer dan 400 miljard dollar kostte, dit jaar afgerond werd.

Jack Ma, stichter van de Alibaba Group

Veelbesproken omdat: hij de rijkste man in China werd met bedrijfjes als TaoBao, Tmall.com en Alipay en ondertussen de Verenigde Staten verovert met de ambitie groter te worden dan Wal-Mart.

Marigay McKee, voorzitter van Saks Fifth Avenue

Veelbesproken omdat: ze niet alleen de voorzitter, maar ook het gezicht van de luxewinkel is en ze een beetje theater niet schuwt. Op haar agenda: een renovatie van 250 miljoen dollar van haar flagship store op Fifth Avenue, nieuwe winkels in Puerto Rico en Hawaii en zeven nieuwe winkels in Canada.

Doug McMillon, CEO van Wal-Mart

Veelbesproken omdat: Hij in februari dit jaar met Wal-Markt de grootste keten werd én met 48 de jongste CEO van Wal-Mart ooit is.

Jeremy Scott, artistiek directeur van Moschino en Jeremy Scott

Veelbesproken omdat: Hij van McDonald’s-pakjes, Spongebob-tasjes en Barbie-juwelen high fashion wist te maken waarvoor fashionista’s met plezier honderden euro’s neertellen.

Hedi Slimane, artistiek directeur van Saint Laurent

Veelbesproken omdat: In de modewereld krijgt zijn typische rock’n roll- stijl niet overal bijval, maar hij brengt wel geld in het laatje: het laatste jaar steeg de verkoop van de vrouwenkleding met 49 procent, de mannenkleding met 17 procent en de lederwaren met 35 procent.

Masahiko Uotani, CEO van Shiseido

Veelbesproken omdat: Hij op 1 april CEO werd van de Japanse cosmeticagigant en nu al grootste veranderingen aankondigde: hij wil van het Japanse bedrijf een wereldspeler maken.

Diane von Furstenberg, ontwerpster

Veelbesproken omdat: Ze dit jaar de veertigste verjaardag van haar modehuis vierde met een boek en een realityreeks, House of DVF.

Alexander Wang, ontwerper

Veelbesproken omdat: Hij een hype was dit jaar, zijn eerste flagship store opende in New York en bekend werd bij het grote publiek dankzij zijn collectie voor H&M.

Mark Zuckerberg, CEO van Facebook

Veelbesproken omdat: Een vreemde keuze omdat wat hij doet weinig met mode te maken heeft, maar in twee jaar slaagde hij er met Facebook wel in om van nul naar drie miljard dollar advertentie-inkomsten te gaan én WhatsApp te kopen.

NIET TE MISSEN