Niet alle reizigers krijgen compensatie van NMBS

Foto: BELGA

Niet alle reizigers krijgen compensatie van NMBS

Print

De staking in vier provincies veroorzaakt maandag hinder op het spoor in heel België, maar niet alle treinreizigers kunnen rekenen op een compensatie van de NMBS. Wie een ticket kocht toen al bekend was dat er gestaakt ging worden, is eraan voor de moeite. Abonnees worden wel vergoed, als hun trein niet reed of sterk vertraagd was tenminste.

De NMBS compenseert reizigers als hun trein meer dan een uur vertraging heeft opgelopen. Die regeling geldt ook als een staking aan de basis ligt van de vertraging, maar onfortuinlijke reizigers moeten wel rekening houden met een aantal voorwaarden. Zo aanvaardt de NMBS geen aanvragen voor compensatie als het biljet voor de reis werd aangeschaft na de “publieke aankondiging” van de staking. De vakbonden kondigden de actiereeks aan op 28 oktober. De NMBS moet reizigers bij de verkoop wel informeren dat er vertraging mogelijk is door de staking. Wie voor de aankondiging al zijn ticket kocht, kan wel aanspraak maken op een compensatie.

“Wie een abonnement heeft, kan sowieso rekenen op een compensatie”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Belangrijke voorwaarde is wel dat de trein die de reiziger wilde nemen, niet gereden heeft of meer dan 60 minuten vertraging had. Wie dus de auto nam omdat de NMBS grote hinder voorspelde, valt buiten de compensatieregeling als de trein toch bleek te rijden zonder vertraging van minstens 60 minuten. Omdat er maar in vier provincies opgeroepen was tot staken, was op bepaalde lijnen wel treinverkeer.

De reiziger moet de compensatie in elk geval zelf aanvragen via de website van de NMBS. Een compensatie wordt uitbetaald in een waardebon voor wie een los ticket kocht, en via een elektronische portemonnee voor wie een abonnement heeft.

(belga)

Nu in het nieuws