© *

Je ontbijt bepaalt hoeveel je de rest van de dag snoept

Het Eén-programma ‘Ook getest op mensen’ liet radiopresentatrice Anja Daems van ‘De Madammen’ drie dagen na elkaar drie van de populairste ontbijten eten: enkel koffie, gesuikerde cornflakes en volkorenbrood en ging na welke invloed dat had op de calorieopname tijdens de rest van de dag.

sdv

'Een gezond ontbijt bevat ongeveer 25 procent van de calorieën die je nodig hebt om normaal te kunnen funcioneren', zegt voedingsdeskundige Patrick Mullie in het programma. In het geval van Anja zijn dat zo'n 500 calorieën, een kwart van de 2.000 calorieën die ze nodig heeft.

Op dag één kreeg Anja geen ontbijt, enkel een kop koffie. Gevolg: an enkele uren stond ze aan de snoepautomaat. 'Wie niet ontbijt, gaat rond tien of elf uur grijpen naar wat voorhanden is', zegt Mullie. 'Heel vaak zijn dat snacks, rijk aan vet en suiker, want in een automaat zitten geen boterhammetjes met kaas'. Die dag at Anja in totaal 2.429 calorieën.

Dag twee was een ontbijt met gesuikerde cornflakes, melk, koffie en fruitsap. 'Deze snelle suikers zorgen voor een onmiddellijke piek aan energie, maar die duurt niet lang', zegt Mullie. 'Dus heb je sneller weer suiker nodig om je energie op peil te krijgen'. Op het einde van de dag at Anja 2.029 calorieën.

Het ontbijt op dag drie bestond uit volkorenbrood met beleg. 'Deze trage suikers geven je lichaam genoeg energie voor de hele voormiddag, je zal langer een voldaan gevoel hebben', zegt Mullie. Dat toonde zich ook in het aantal calorieën: op het einde van de dag waren het er maar 1.645.

MEER OVER Fit & Gezond