© BELGA

‘Ons onderwijs leert mensen te weinig omgaan met risico’s en tegenslagen’

Bijna één op drie Belgen zou een eigen zaak wel zien zitten, maar slechts één op twintig begint er ook effectief aan. Dat blijkt maandag uit een studie in 38 landen, waaronder ook België. ‘Ons onderwijssysteem is hier mee voor verantwoordelijk’, reageert professor Ondernemerschap Bernard Surlemont (HEC - Université de Liège). ‘Kinderen kunnen al van jongsaf worden aangeleerd om risico’s te durven nemen.’

Annelies Roose, Simon De Vriendt

Het is niet omdat slechts één op twintig Belgen effectief met zijn of haar eigen zaak begint, dat de Belgen geen positieve houding hebben ten opzichte van het ondernemerschap, zo blijkt uit de studie van Amnay. Jaarlijks publiceert die wereldwijde speler op het vlak van directe verkoop een rapport over wereldwijd ondernemerschap, en voor het eerst bevat dit ook specifieke cijfers over België.

‘De Belg staat heel positief tegenover ondernemerschap’, legt Surlemont uit. ‘Drie op vier Belgen (73%) hebben een positieve houding ten opzichte van het ondernemerschap. Bij Belgen jonger dan 35 jaar loopt dit cijfer zelfs op tot 83 procent, bij middelbare scholieren zelfs tot liefst 93 procent.’

Gebrek aan zelfvertrouwen

Het probleem zit hem volgens Surlemont in het feit dat weinigen denken dat een eigen zaak starten ook echt iets voor hen is. ‘Het merendeel is niet klaar voor de stap. Niet door een gebrek aan kennis of ingesteldheid, zo blijkt uit de studie. De echte reden is een gebrek aan zelfvertrouwen.’

Dat gebrek is iets waar tijdens de studies aan moet worden gewerkt, stelt Surlemont. En niet enkel door de leerling of scholier zelf: de onderwijsinstellingen kunnen hierin een grote rol spelen. Maar ze schieten hierin tekort.

‘Nochtans is het eenvoudig’, legt hij uit. ‘Het is niet nodig om leerlingen op hun eerste schooldag uit te leggen hoe de beurs werkt of welke vergunningen zoal nodig zijn voor een eigen zaak. Het zit hem in het aanleren van de juiste ingesteldheid: hoe leer ik omgaan met tegenslagen, hoe leer ik de twijfels die mij remmen in het nemen van een beslissing weg te nemen? Het gaat om het aanleren van een ingesteldheid, al van jongsaf. De concrete kennis, die is voor later.’

Surlement wil de onderwijswereld en de administraties die onderwijsprogramma’s opmaken dan ook oproepen om op een andere manier te werk te gaan. ‘Actiever. Leer de leerlingen en scholieren werken per project, en in groep. Zorg dat ze al doende leren. Vandaag wordt de nadruk nog steeds al te vaak op het individuele gelegd.’