© shutterstock

Onderzoek KU Leuven: deze tips maken je echt gelukkiger

Uit een groot geluksonderzoek van de KU Leuven blijkt dat kleine en grote gelukstips ons wel degelijk gelukkiger maken. De resultaten van dit onderzoek worden belicht in het boek ‘Veel geluk’, lees hieronder al enkele tips die je gelukkiger kunnen maken.

Steven De Grove

Het voorbije jaar onderzocht de Leuvense universiteit het geluksgevoel bij 7.770 personen. De deelnemers werden in drie groepen verdeeld: sommige deelnemers kregen 4 weken lang dagelijks een mail met kleine gelukstips, anderen kregen wekelijks een mail met meer uitgebreide tips. De laatste groep kreeg pas op het einde van de testperiode van 4 weken een mail. Zes maanden na het onderzoek volgde nog een meting van het geluk bij de proefpersonen.

De onderzoekers besluiten dat de tips wel degelijk een positief effect hadden op het geluksgevoel van de deelnemers in de eerste twee groepen. Zowel op korte als lange termijn. De mensen in de laatste groep vertoonden weinig of geen verhoging in geluk.

Uiteraard hadden de gelukstips een sterker effect als de deelnemers ze ook effectief toepasten. Alleen maar ‘lezen’ over een dieet zal je niet doen afvallen. Zelfs zes maanden na het onderzoek werd bij de deelnemers in de eerste twee groepen een blijvende verhoging van hun geluksgevoel vastgesteld.

Deze mensen worden moeilijker gelukkig

Sommige mensen hebben een grotere aanleg om gelukkiger te worden, bij anderen waren de effecten van de studie veel kleiner. Bijvoorbeeld mensen met een sterke neiging tot perfectionisme. Wie te perfectionistisch is, is zo kritisch voor zichzelf en de anderen dat het nooit genoeg is.

Andere personen die moeilijker gelukkig worden: mensen die zich moeilijk kunnen hechten, mensen die sterk afhankelijk zijn van anderen of mensen die moeilijk over gevoelens kunnen praten.

Tips voor jezelf

Bouw geregeld een adempauze in en denk na over de basiscomponenten van geluk. Zijn ze in balans? Ga eens wat meer wandelen of fietsen, koop dat kleinood waar je al lang naar verlangt, doe iets voor jezelf... het hoeft niet altijd veel geld te kosten.

Denk ook aan anderen. Voel de kracht van geven. Spreek met anderen over hoe je je voelt en wat je verlangt of vreest: zij kunnen je vaak een ander perspectief aanreiken.

Tips voor ouders

Als ouder heb je ongetwijfeld ook een invloed op het (toekomstige) geluk en welzijn van je kind, maar je hebt zeker niet alles zelf in handen. Je kan wel zorgen voor een warm nest dat de basis legt voor de capaciteit om veilige relaties aan te gaan, om anderen te vertrouwen.

Leg de lat niet te hoog, van perfectionisme wordt niemand beter. Maar ook niet te laag: het streven naar en ervaren van doelen in het leven is belangrijk. Een warm nest houdt bovendien ook in dat het een veilige basis biedt om nieuwe horizonten te verkennen, dat je je kinderen ook aanmoedig om die veilige basis te verlaten. Laat ze op eigen benen staan, geef ze daarbij een duwtje in de rug. En vooral: creëer een context waarin ze stil kunnen staan bij gevoelens en gedachten.

Drie voorbeelden van dagelijkse gelukstips uit het onderzoek

‘Elk kind is een kunstenaar. Het probleem is er een te blijven.’ — Pablo Picasso, Spaans kunstenaar

Zoek een foto op uit je kindertijd. Welke positieve eigenschappen van dat kind heb je onderweg verloren? Pak ze weer op.

‘Je tijd is beperkt. Verspil hem niet door het leven van anderen te leiden. Er is geen enkele reden omniet de weg van je hart te volgen.’ — Steve Jobs, Amerikaans computerspecialist

Houd vandaag van uur tot uur bij wat je precies doet. Hoeveel procent van je tijd zou je eigenlijk anders willen invullen? Wat houdt je precies tegen?

‘Eenvoud is het hoogste wat je kan bereiken.’ — Frédéric Chopin, Pools componist

Ga vandaag op zoek naar het allereenvoudigste wat jou gelukkig maakt.

Voorbeeld van een weektip uit het onderzoek

Onze dagen zijn ontzettend druk, onze agenda’s staan bomvol en we komen tijd en energie tekort om alles en nog wat te regelen. We nemen te weinig de tijd om op adem te komen. Bedenk even wanneer je de laatste keer een moment voor jezelf genomen hebt.

Plan daarom elke dag van deze week tien minuten in voor stilte, reflectie, bezinning, meditatie, een wandeling of yoga. Of probeer elke dag van de week eens iets anders uit en ga na waardoor jij het beste tot rust komt. Het kan aanvankelijk zijn dat dit niet gemakkelijk is want je moet even alles loslaten en uit de maalstroom stappen. Geef het echter een kans en zie die tien minuten als een geluksmomentje voor jezelf, als een eilandje waar je je even op kunt terug trekken. Ga op het einde van de dag en het einde van de week eens na welk effect dit op je had. Merkte je een verandering op in je lichaam, in je gevoel, in je functioneren…?

Het boek ‘Veel geluk’ is verkrijgbaar bij uitgeverij Lannoo voor 19,99 euro.

MEER OVER Fit & Gezond