Kleine klant te duur voor zelfstandig bankkantoor

Foto: archief

Kleine klant te duur voor zelfstandig bankkantoor

Print

Steeds meer zelfstandige bank- en verzekeringskantoren weigeren kandidaat-klanten die enkel voor een eenvoudige rekening of verzekering aankloppen. “Te dure administratie”, klinkt het. De beroepsvereniging BZB wijst onder meer de onlangs ingevoerde regelgeving voor verzekeringsproducten als oorzaak aan, bericht De Tijd donderdag.

“We aanvaarden niet langer klanten die geen minimum aan premie en commissie genereren, omdat het economisch onverantwoord en verlieslatend is”, zegt onafhankelijk verzekeringsmakelaar Erwin Martens uit Tongeren. “Kan er voor kleine polissen geen lichtere administratie komen, zodat we de zwaksten niet in de kou moeten laten staan?”

Toezichthouder FSMA wijst erop dat het gros van het papierwerk niet door de regelgever wordt opgelegd, maar door de verzekeringsmaatschappijen zelf. Wellicht volgt overleg om het papierwerk te drukken. Ons land telt 3.616 zelfstandige bankagenten. De meesten zijn ook verzekeringstussenpersoon.

.

Nu in het nieuws