© BELGAIMAGE

65-plusser betaalt 50 euro voor bus en tram

Vanaf 1 september volgend jaar betalen 65-plussers vijftig euro per jaar als ze gebruik willen maken van een bus of tram in Vlaanderen. Andere tarieven van De Lijn stijgen al op 1 februari.

Wim Brillouet, Wim Verhaert

Gratis meerijden kan niet meer, behalve voor oudstrijders, kinderen tot en met 5 jaar en personen met een handicap met hun begeleider. Het gratis vervoer voor parlementsleden zit in de grondwet verankerd, maar De Lijn vraagt hen afstand te doen van dat recht. Ook journalisten moeten voortaan de volle pot betalen en wie zijn nummerplaat inlevert kan voortaan een jaar aan halve prijs reizen in plaats van gratis.

Eerder was er sprake van een tarief van 180 euro voor senioren, maar dat komt er niet. De raad van bestuur van de vervoersmaatschappij hakte woensdagochtend de knoop door. Met 50 euro blijft Vlaanderen onder het bedrag van de Brusselse MIVB, waar 65-plussers 60 euro per jaar betalen. In Wallonië betaal je nu nog 36 euro, maar dat bedrag zal volgend jaar ook verhogen. Voor senioren die op een jaar tijd 17 keer heen en terug reizen met de bus of tram, is een jaarabonnement het voordeligst, laat De Lijn weten.

‘Het is best vervelend dat in het recente verleden andere bedragen hebben gecirculeerd’, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn. ‘We hebben een aantal scenario’s bekeken en laten onderzoeken hoeveel senioren bereid zijn om te betalen, en een bedrag van 50 euro bleek aanvaardbaar.’ Voor de aanmaak van de MOBIB-kaart blijven senioren ook 5 euro per vijf jaar betalen.

Tijdstarief vervangt zonesysteem

Omdat het huidige zonetarief achterhaald is en te ingewikkeld voor de reizigers, verdwijnt op 1 februari 2015 het systeem van korte (1-2 zones) en lange ritten (3 zones en meer). Vanaf dan betalen reizigers voor 60 minuten rijden, in plaats van voor het aantal zones dat ze willen doorkruisen. Een reiziger mag tijdens dat uur onbeperkt overstappen. Met een biljet of rittenkaart mag hij na dat uur niet meer overstappen, maar kan hij wel zijn rit afmaken.

‘Voortaan zijn er veel minder tarieven’, aldus Kesteloot. ‘Dat is veel transparanter en eenvoudiger dan nu.’ Er komen drie tarieven voor losse vervoerbewijzen: een biljet, een sms-ticket en een rittenkaart. Dat vervangt de tien varianten van vandaag, die verschillen volgens aantal zones en verkoopskanaal. Een biljet voor een enkele rit kost voortaan 3 euro, de prijs voor een sms-ticket stijgt van 1,40 naar 1,80 euro (+28 procent, en er komt ook 15 cent voor de aanvraag-sms bij) en met een Lijnkaart betaal je 1,40 euro.

Abonnementen

De prijs van een Buzzy Pazz, een abonnement voor jongeren 12 tot 24 jaar oud, stijgt van 183 naar 195 euro (+6,5 procent). Een tweede Buzzy Pazz in een gezin is 20 procent goedkoper en vanaf het derde kind kost dit 50 euro. De gratis Buzzy Pazz via de verminderingskaart ‘Grote gezinnen’ voor kinderen van 6 tot en met 11 jaar, vervalt.

Een Omnipas zal voortaan 294 euro per jaar kosten in plaats van 249 euro (+18 procent). ‘Met 0,81 per dag euro blijft de Omnipas spotgoedkoop’, benadrukt Kesteloot. ‘Zeker in vergelijking met andere openbaarvervoerbedrijven en ander regio’s.’

Voor mensen die in aanmerking komen voor een verhoogde tegemoetkoming (VT), kost een jaarabonnement 50 euro. Mensen met een vervoergarantie (VG) betalen 40 euro. Ongeveer 150.000 van de 470.000 abonnees kunnen genieten van deze tarieven.

‘Het is onze bedoeling om na de senioren ook alle andere houders van een abonnement over zetten naar een MOBIB-kaart, die vijf jaar geldig blijft. Dat zal in de loop van 2015 en 2016 gebeuren. Voor het aanmaken van de MOBIB-kaart vragen we 5 euro’, aldus Kesteloot.

‘We blijven ook investeren in moderne voertuigen en nieuwe tramlijnen in elke provincie. Daarnaast voorziet de Vlaamse regering 17 miljoen om de doorstroming te verbeteren en te zorgen voor stiptere bussen en trams.’

‘Voor alle duidelijkheid, dit is voorlopig een voorstel van de raad van bestuur’, geeft Kesteloot mee. ‘Er moet nog een formeel besluit genomen worden. We hebben geprobeerd om dit zo goed mogelijk aan te pakken in samenspraak met onze voogdijminister. Volgens mij ligt dit voorstel in lijn met de geest en de letter van het regeerakkoord.’

Het Vlaams Parlement heeft vandaag in extremis een actualiteitsdebat over het tarievenplan georganiseerd. Het debat was aanvankelijk niet voorzien, maar in overleg met de fractieleiders van de verschillende partijen in het parlement is beslist een actua-debat te houden over de kwestie.

‘Hogere tarieven De Lijn zijn dom en asociaal’

© BELGA

Sp.a is niet te spreken over het tarievenvoorstel dat de raad van bestuur van De Lijn woensdag heeft goedgekeurd. 'Dom en asociaal', zo bestempelt Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke de plannen. 'Hier zit geen visie op duurzame mobiliteit achter, enkel een kille besparingslogica', zegt de sp.a’er.

'Op het ogenblik dat we filerecords breken is besparen op het openbaar vervoer een domme beslissing', zegt Vandenbroucke. Bovendien noemt hij het 'asociaal' dat de grootste 'tariefschok' neerkomt op de mensen met een laag inkomen (OMNIO-statuut) en de gepensioneerden. 'Zij die het meest afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, moeten betalen voor de ideologische scherpslijperij van deze regering'.

Volgens Vandenbroucke deponneert de Vlaamse regering een nieuwe factuur in de bus van de gewone gezinnen. 'Met de stijging van de abonnementstarieven, krijgen alle gezinnen in Vlaanderen alweer een factuur in de bus, de zoveelste. Voor een gezin met drie kinderen loopt die factuur op tot minstens 160 euro/jaar'.

Tegelijk wordt er volgens Vandenbroucke gesneden in het aanbod. 'Minister van Mobiliteit Ben Weyts kondigde immers de afschaffing van de basismobiliteit aan. Van nieuwe investeringen hebben we nog niets vernomen. We gaan dus meer betalen voor minder openbaar vervoer', aldus de sp.a’er.

Vandenbroucke ziet een rode draad doorheen de beslissingen van de Vlaamse regering. 'Meer betalen voor minder. En de laagste inkomens nog het meest. Alweer ontwaar je hierin de logica van deze factuurregering: afbouw van de openbare dienstverlening waarvoor de gezinnen echter méér moeten betalen', besluit hij.