© rr

Kraag van Jean-Marie Pfaff bezorgt VRT boete

De VRT heeft van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, een boete gekregen van 5.000 euro. De openbare omroep krijgt de boete omdat ze de regelgeving over productplaatsing niet heeft nageleefd in het programma Hotel M op Eén op donderdag 12 juni 2014.

InKe

In die bewuste uitzending was Jean-Marie Pfaff één van de hoofdgasten. Op de beide kragen van zijn hemd stond zijn sponsor -zoals steeds- duidelijk leesbaar vermeld. De merkbenaming kwam in totaal meer dan 8 minuten in beeld, zegt de VRM woensdag in een persbericht.

Tijdens de uitzending werden ook nog andere merken in beeld gebracht en ook de cd van de groep The Common Linnets werd audiovisueel vermeld.

Het Mediadecreet laat productplaatsing toe, mits naleving van verschillende voorwaarden. Zo moet de kijker aan het begin, einde en na eventuele reclameonderbrekingen gewezen worden op de aanwezigheid van productplaatsing in het programma. “De VRM stelt vast dat de kijker niet op passende wijze werd gewezen op de aanwezige productplaatsing, door middel van het voorgeschreven PP-logo.”