Crevits: ‘Elk kind heeft recht op een plek op school’

Foto: BELGA

Crevits: ‘Elk kind heeft recht op een plek op school’

Print

Dat kinderen zouden thuisblijven omdat er geen plaats is in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel, kan voor minister van Onderwijs Hilde Crevits niet door de beugel. ‘Elk kind heeft recht op een plek op school’, zei ze woensdag in het Vlaams Parlement. Vlaanderen doet volgens minister Crevits inspannigen om iets te doen aan het capaciteitsprobleem. Maar om het probleem beter in kaart te brengen, zou het niet slecht zijn als ook de Franse Gemeenschap in Brussel werk maakt van een inschrijvingssysteem zoals in Vlaanderen.

Eerder deze week raakte bekend dat 1.291 ouders in Brussel hun kind niet hebben kunnen inschrijven in het Nederlandstalige onderwijs. Volgens het Lokaal Overlegplatform (LOP) zal een deel van de kinderen zich ingeschreven hebben in het Franstalig onderwijs, maar zullen wellicht enkele honderden kinderen, voornamelijk in het kleuteronderwijs, noodgedwongen thuisblijven.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits kreeg woensdag in het Vlaams Parlement een hele reeks vragen over de kwestie. De CD&V-minister hamerde erop dat elk kind recht heeft op een plaats op school, ongeacht zijn thuistaal. Volgens Crevits zou het kunnen dat de uiteindelijke cijfers lager liggen omdat een aantal scholen, met name voor de instappers in het kleuteronderwijs, nog niet alle inschrijvingsgegevens hebben doorgestuurd.

Maar de onduidelijkheid over de cijfers is volgens de CD&V-minister een belangrijk probleem. Waar Vlaanderen werkt met een uniform inschrijvingssysteem (DISCIMUS), bestaat er langs Franstalige kant geen gelijkaardig systeem. ‘We kunnen niet nagaan of er van de kinderen die zich hebben aangemeld voor het Nederlandstalig onderwijs, terechtgekomen zijn in het Franstalig onderwijs. Ik vind dat een groot probleem’, aldus Crevits.

Volgens haar zou de Franse Gemeenschap interesse hebben in het Vlaamse DISCIMUS-systeem. ‘Het ideale zou zijn dat ze hetzelfde of een gelijkaardig systeem hanteren. Dan wordt het transparant.’

Daarnaast herhaalde de minister dat zij volgend jaar 5 miljoen euro uittrekt voor het Brusselse basisonderwijs en dat er plannen zijn voor een capaciteitsmonitor. Die moet in de toekomst, onder meer op basis van demografische gegevens, een duidelijker beeld geven waar er capaciteitsnoden zijn.

.

Nu in het nieuws