H&M viert tien jaar designercollecties met boek

Alexander Wang voor H&M, 2014 Foto: H&M

Mode

H&M viert tien jaar designercollecties met boek

Print
In 2004 had H&M groot nieuws: de Zweedse modeketen ging in zee met designer Karl Lagerfeld om een betaalbare collectie te ontwerpen. De lijn verkocht uit in een mum van tijd en wegens groot succes werden nog samenwerkingen met bekende modeontwerpers gerealiseerd. Nu zijn we tien jaar verder en viert de keten een decennium vol interessante collaboraties met een retroperspectief boek.

In het werk komt onder andere Kaiser Karl zelf aan het woord. Hij zegt dat deze samenwerkingen heel veel in het modelandschap hebben veranderd. 'Goedkoop wordt niet meer geassocieerd met cheap', zegt hij. Hij voegt eraan toe dat modemerken nu meer moeite moeten doen en dat hij het erg gezond vindt. 'Ik had nooit durven denken dat dit zo'n groot succes zou worden.'

Het terugblikkende boek ligt vanaf 6 november in de H&M-winkels, samen met de nieuwste designercollectie van Alexander Wang, en kost 9,90 euro. 25 procent van de opbrengst gaat naar Unicef. Wij trakteren je alvast op een stijlvol overzicht van tien jaar betaalbare luxemode.

Karl Lagerfeld (2004)
Enkele minuten. Zo lang duurde het voordat de eerste designercollectie voor mannen - en vrouwen was uitverkocht. Het succes van de budgetvriendelijke Karl Lagerfeld-lijn leidde tot een tweede samenwerking met een beroemde ontwerper in 2005.

Stella McCartney (2005)
De Britse ontwerpster en goede vriendin van Kate Moss, die schitterde op een van de campagnebeelden, ontwierp een collectie die op haar eigen lijn leek maar veel minder kostte.

Viktor & Rolf (2006)
Het Nederlandse modehuis keek naar een trouwjurk en ontwierp vervolgens hun volledige H&M-collectie met die ene creatie in gedachten.

Roberto Cavalli (2007)
Keurige pakken voor de heren en jurken met dierenprint, veel goud en pailletten voor de dames. Cavalli liet er geen twijfel over bestaan dat zijn glamoureuze lijn perfect was voor de feestdagen.


 

Comme des Garçons (2008)
In 2008 werkte de Zweede modeketen samen met het Japanse cultmerk Comme des Garçons. Het werd een collectie vol warme stuks zoals wollen truien met een creatieve snit, warme rokken, knusse shorts en all round winterjassen die een groot publiek kon bekoren.

Jimmy Choo (2009)
Tamara Mellon ontwierp een exclusieve collectie schoenen, jurken en accessoires voor de feestdagen in een heel duidelijke Jimmy Choo-stijl. De wachtrijen waren lang, de collectie razend snel uitverkocht.

Sonia Rykiel (2009)
In hetzelfde jaar presenteerde Sonia Rykiel haar collectie: stuks met een bonte kleurencollage en een speelse snit.


Lanvin (2010)
De complexe ontwerpen van Alber Elbaz zijn duur, maar de man kon toch hetzelfde luxe-aspect in zijn H&M-creaties verweven. Deze bevatte veel extravagante jurkjes, maar ook witte T-shirts en statement juwelen.

Versace (2011)
Het Italiaanse modehuis van Donatella Versace ging twee keer in zee met H&M: een keer in november 2011 en enkele maanden later in januari 2012. Beide keren lokte de samenwerking veel wachtenden naar de winkels. Sommigen lieten er zelfs hun slaap voor en gingen 's nachts al aanschuiven.

Maison Martin Margiela (2012)
Het Belgische model Amélie Lens mocht in 2012 de ontwerpen van modehuis Maison Martin Margiela showen. De collectie bevatte onder meer oversized kledingstukken, schoenen met een transparante hak en een lange donsjas.



Marni (2012)
Sommige jaren pakte H&M uit met twee designercollecties, zoals in 2012. Toen lag er in maart een draagbare en kleurrijke collectie van Marni in de rekken. De lijn werd aangevuld met schoenen en accessoires.


Isabel Marant (2013)
Wijnrood, etnische prints en comfort waren de sleutelwoorden van de Marant-collectie voor H&M. De collectie was in een mum van tijd uitverkocht en gaf fashionista's die populaire je ne sais quoi mee.

Alexander Wang (2014)
Saai in grijs, zwart of wit? Vergeet het. Alexander Wang bewijst dat sportieve mode in sobere kleuren wel degelijk chique ogen. Zijn stuks bevatten veel transparante zones en gewaagde materialen voor een stoere look. Rihanna is fan.  

NIET TE MISSEN