‘Blanke taxichauffeur bestellen? Klant is koning!’

Foto: BELGAIMAGE

Discriminatie vindt ook plaats bij verhuren of solliciteren

‘Blanke taxichauffeur bestellen? Klant is koning!’

Print
Wie naar een taxibedrijf belt met de expliciete vraag om een blanke taxichauffeur te bestellen, krijgt in de helft van de gevallen zijn zin. Dat blijkt uit een steekproef van Metro. Volgens Brussels staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets (CD&V) kadert de problematiek in een groter discriminatieprobleem, dat zich ook bij huren en solliciteren afspeelt.

Het idee van Metro om in België taxibedrijven op te bellen kwam er door een gelijkaardig geval in Groot-Brittannië. Daar gaf taxibedrijf ‘Car2000’ na een incident met een chauffeur van Pakistaanse origine grif toe dat blanke bestuurders werden gestuurd als de klant daarom vroeg. Volgens de directeur was het zelfs nodig, om geen klanten te verliezen. Maar zouden taxibedrijven in België op dezelfde manier reageren? Metro belde acht taxibedrijven op: vier in Brussel en vier in Vlaanderen. ‘Ik zou graag een taxi reserveren voor eind deze week, maar is het mogelijk dat de taxichauffeur een blanke man of vrouw is?’, klonk de expliciete vraag van de klant.

Geen verrassing

De helft van de bedrijven stemde meteen in met de vraag. Eén taxicentrale gaf zelfs spontaan de namen vrij van ‘blanke bestuurders’, zodat de klant er in de toekomst ook naar kon vragen.

Van de bedrijven die weigerden reageerden er twee zelfs bijzonder verontwaardigd. ‘Neen mevrouw, wij doen niet aan discriminatie. U zou dat beter ook niet doen’, klonk het.

'Gebeurt ook bij verhuren van appartementen of sollicitaties'

'Zowel het ingaan op als het verzoek om een blanke chauffeur is ontoelaatbaar', vindt Brussels staatssecretaris Debaets. 'We zijn enerzijds tevreden dat een aantal bedrijven niét op dat verzoek wou ingaan en de vraag zelf afkeurde, maar anderzijds moet er actie komen tegen dit soort discriminatie. Al te vaak gebeurt dit namelijk ook bij het verhuren van appartementen of bij sollicitaties.

'Meer dan de helft van de personen van buitenlandse afkomst krijgt tijdens hun loopbaan te maken met discriminerende houdingen en acties .In een gewest waar bijna de helft van de bevolking van buitenlandse origine is, kunnen we dit niet dulden', is Debaets duidelijk. 'We zullen  hier rond acties voeren en sensibiliseren maar ik ga ook met mijn collega bevoegd voor Mobiliteit & Taxibedrijven samenzitten om te kijken hoe we dit concrete probleem bij de wortel kunnen aanpakken.' 

Brussels minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (sp.a) reageert beveelt eveneens een onderzoek. ‘Dat is regelrechte discriminatie en compleet onaanvaardbaar’, zegt Smet. De minister heeft zijn administratie en de bevoegde inspectiediensten meteen de opdracht gegeven om de zaak te onderzoeken en paal en perk te stellen aan dat soort praktijken.

 

 

MEEST RECENT