De Tour is onbetaalbare reclame voor Antwerpen

Foto: GVA

De Tour is onbetaalbare reclame voor Antwerpen

Print

Antwerpen maakt zich, nu al, klaar voor een volksfeest. Want op maandag 6 juli van volgend jaar start de derde etappe van de Tour in Antwerpen. Je hoeft geen wielerfanaat te zijn om hier naar uit te kijken. Antwerpen maakt van de gelegenheid gebruik om van de komst van het Tourcircus een evenement te maken dat drie dagen duurt.

In 2010 passeerden de renners van de Ronde, zonder te stoppen, voor het laatst Antwerpen. Dat lokte toen maar liefst 250.000 mensen naar de stad. De verwachting is dat er in juli van volgend jaar minstens 300.000 en waarschijnlijk nog meer mensen naar Antwerpen komen om de start van de Touretappe bij te wonen.

En dat is zelden gezien. Antwerpen heeft ervaring met het organiseren van grote evenementen, maar het aantal bezoekers komt vaak niet verder dan enkele tienduizenden. De enige uitzondering daarop zijn wellicht de meerdere bezoeken van de reuzen van Royal de Luxe aan Antwerpen. Die spectaculaire doortochten zijn telkens goed voor een opkomst die in de buurt komt van wat in juli van volgend jaar wordt verwacht.

Het aantrekken en organiseren van de start van de Touretappe zal de stad ettelijke honderdduizenden euro kosten. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt om een evenement van dit formaat naar Antwerpen te halen.

Maar dat geld is goed besteed. Hoewel het moeilijk te becijferen is, zal dit wielerevenement Antwerpen een pak meer opleveren dan het geld dat erin gestoken wordt. Het aantal hotelovernachtingen zal pieken. En ook de horeca kan zich in de handen wrijven. Want waar er een feest is, wordt er ook gegeten en gedronken.

Misschien nog wel belangrijker is dat Antwerpen zich minstens één dag op de internationale kaart zal zetten. De Tour de France wordt gemiddeld door zo’n 12 miljoen mensen gevolgd op televisie. En al die mensen krijgen in juli hun portie Antwerpen. Voor een stad die ambities heeft om mee te spelen als bestemming voor citytrips en meer dan ooit nieuwe toeristen wil aantrekken, is deze reclame onbetaalbaar.

MEEST RECENT